به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاري فارس، عليرضا كاظمي معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش در نشست علمي - تخصصي دختران دهه ۸۰ با موضوع «تأثير فضاي مجازي بر دختران د‌انش‌آموز» كه در باشگاه فرهنگيان برگزار شد، اظهار كرد: اميدواريم برگزاري اين چنين نشست‌هاي تخصصي - علمي 

در قالب ساختار و برنامه در ذيل سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، ما را به سر منزل مقصود برساند.

وي با بيان اينكه به حوزه امور زنان و بانوان كمتر توجه مي‌شود، افزود: به نظر مي‌رسد ما هنوز با عدالت در حوزه‌هاي مختلف بانوان فاصله داريم كه از مديريت تا شرايط سياسي، اجتماعي و فرهنگي مي‌توان اشاره كرد.

كاظمي ادامه داد: امروز تنها راه برون رفت از مشكلات در جامعه، نماز و قرآن است.

وي با اشاره به مشكلات فضاي مجازي، افزود: امروز جهان طبيعتاً در نقطه عطفي قرار گرفته است و در پشت سرمان دوره‌هاي مختلف زندگي را پشت سر گذاشته است؛ اكنون در دوره اينترنت و فضاي مجازي و سايبري هستيم كه نيازمند ساختار سازي و توانمندسازي است.

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: در گذشته نهاد خانواده و نهاد مكتبخانه را داشتيم كه تربيت را شكل مي داد و بعدها نهاد جامعه اضافه شد اما در جامعه امروز يك فضاي ديگري به اين سه نهاد اضافه شده است كه سايبري است و ضريب نفوذ آن از نهادهاي ديگر بيشتر است.

وي ادامه داد: فضاي مجازي مي‌تواند به عنوان يك ظرفيت ارزشمند در اختيار نهاد تعليم و تربيت قرار بگيرد به شرطي كه استلزامات و زيرساخت‌ها در تعليم و تربيت شكل بگيرد؛ در حالي كه الان استفاده از آن تك ساحتي و آن هم در حوزه علم و فناوري است اما ما به دنبال تربيت چند ساحتي هستيم كه تربيت ديني از جمله آنهاست.

كاظمي ادامه داد: دانش‌‌آموزان در فضاي فيزيكي مدرسه، خانه و جامعه و همچنين فضاي ذهني و خيالي سير مي‌كنند اما امروز فضاي سوم در پيش روي دانش‌آموزان است كه فضاي مجازي است كه شهر بي قانون است؛ اين فضا خطرناك و غيرقابل كنترل است.

وي گفت: از منظر آمار هم بايد بگويم كه البته آمار دقيقي منتشر نشده است اما ۲۰ ميليون نفر در اينستاگرام حضور دارند و ۵۶ ميليون نفر كاربر اينترنت در كشور داريم؛ ۴۰ ميليون كاربر شبكه مجازي و تلگرام داريم كه ۴۰ درصد آنها از فضاي فيسبوك استفاده مي‌كنند.

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: از ۵۶ ميليون نفر كاربر اينترنت، ۲۰ ميليون نفر زير ۲۰ سال هستند و اين آمار و اطلاعات نشان مي‌دهد جامعه ما بدون برنامه و شتابزده و بدون مهارت‌هاي لازم وارد اين فضا شده است و به همين دليل آسيب‌هاي فراواني به افراد به ويژه نوجوانان زده است. 

وي با بيان اينكه در كنار فرصت استفاده از فضاي مجازي، تهديداتي وجود دارد، گفت: اطلاعات بي‌كيفيت، غلط، پخش شايعات، كاهش ارتباطات واقعي، تعارضات ارزش‌ها، ايجاد تداخلات در شخصيت بچه‌ها، شبهه افكني در حوزه اعتقادي و شكستن حريم شخصي، آسيب‌هاي خيلي جدي وارد كرده است.

كاظمي افزود: آمار و ارقام نشان مي‌دهد افراد بين  ۲۰ تا ۸۰ ساعت در هفته درگير فضاي مجازي هستند يعني نشان مي‌دهد زمان خواب و ايمني بدن به هم مي‌خورد؛ ضمن اينكه موجب كم تحركي است؛ از سوي ديگر يك سري مشكلات خانوادگي را ايجاد كرده است كه عمده آن شكاف گفتماني بين خانواده است كه افراد را به سمت افسردگي سوق داده است و در خانواده، اختلال در روابط زناشويي ايجاد كرده است.

وي با بيان اينكه فضاي مجازي سبك زندگي را تغيير داده و پرخاشگري را در خانواده شكل داده است، اظهار كرد: آمارها اعلام مي‌كند حدود ۶۸ درصد طلاق ثبت شده در ۱۵۰ كشور به دليل ارتباط يكي از زوجين با فردي در فضاي مجازي است.

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش ادامه داد: فضاي مجازي در يادگيري دانش‌‌آموزان اختلال ايجاد كرده است كه به مطالعه سرسري و كاهش سرانه كتاب انجاميده است و تقريباً باعث شده است كه دقت در حوزه‌هاي مختلف را كاهش دهد.

وي با بيان اينكه فضاي مجازي پيامدهاي اخلاقي و اعتقادي ايجاد كرده و فضاي هرزه نگاري ايجاد شده است، افزود: يكي از دلايل مهم بالارفتن سن ازدواج، فضاي مجازي است

كاظمي گفت: بسياري از آسيب‌هاي دانش‌‌آموزان ناشي از فقدان مهارت‌هاست و بايد سواد رسانه‌اي و مهارت‌هاي دانش‌آموزان را در برابر فضاي مجازي بالا ببريم و در اين راستا آموزش مربيان و خانواده‌ها مهم است.