بسمه تعالي

به گزارش خبرنگار زمزمه نشست علمي نقد و بررسي سند اهداف دوره هاي تحصيلي روز چهارشنبه مورخ 97/9/14 با حضور حجت السلام و المسلمين دكتر علي ذوعلم در محل سالن شهيد بهشتي كانون تربيت اسلامي برگزار شد.  آقاي سيد نصرت الله فاضلي كه مجري كارشناس اين برنامه بودند در ابتداي سخنان خود، به نقش كانون تربيت اسلامي در حوزه تعليم و تربيت انقلاب اسلامي پرداختند و بيان داشتند: كانون ميراث بر شهيدان بهشتي، مطهري، رجايي و باهنر و مرحوم پرورش است. كانون تربيت اسلامي الحمدالله بيش از 200 شعبه در سراسر كشور دارد و مجربان صف و ستاد در اين مجموعه حاضرند تا بتوانند نيروهاي مستعد كشور در حوزه آموزش و پرورش را شناسايي و پرورش دهند.

ايشان در بخشي ديگر از سخنان خود درباره اهميت و جايگاه بلند سند تحول بنيادين در مسائل آموزش و پرورش صحبت كردند و بيان داشتند: مباني سند تحول از سه قسمت تشكيل شده است: 

فلسفه نظام جمهوري اسلامي - فلسفه تعليم و تربيت نظام جمهوري اسلامي - رهنامه 

كه در برنامه درسي ملي ، سازمان پژوهش موظف است بر پايه شش ساحت، اهداف دوره هاي تحصيلي را با توجه به دو مقطع عمومي و متوسطه دوم تدوين نمايد كه بعد از هفت سال اين كار انجام گرفته است. كانون وظيفه دارد با نشست هاي علمي، سعي دارد از سند صاينت كند و هم از تحريف آن جلوگيري نمايد و در مقابل تضعيف سند مقاومت كند. سپس ايشان به معرفي مختصري از كارشناسان پرداختند و ابراز اميدواري نمودند ، جناب آقاي دكتر نويد ادهم دبيرشوراي عالي آموزش و پرورش طبق وعده اي كه از قبل داده اند در جلسه حضور پيدا نمايند.

در ادامه اين نشست كه جمعي از فرهنگيان و دانشجومعلمان شهر تهران حضور داشتند. حجت‌الاسلام والمسلمين علي ذوعلم عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي اظهار كرد: اهميت تعليم و تربيت براي كشور و جامعه مشخص است و اگر بخواهيم به جامعه مطلوب برسيم، توجه به نظام تعليم تربيت مهم است.

وي ادامه داد: در نظام تعليم و تربيت، برنامه درسي اهميت ويژه دارد چون بعد محتوايي را تأمين مي‌كند و نماد و نمود برنامه درسي، كتاب درسي است البته همه برنامه درسي نيست.

حجت‌الاسلام والمسلمين ذوعلم افزود: اگرچه برنامه درسي ملي به طور كامل انجام نشده است اما نويدبخش حركت خوبي در نظام آموزشي است اما حركت اول، اهداف است و اينكه چه توانمندي‌هايي را براي فرزندان‌مان در نظر داريم، مهم است؛ بايد حساسيت در تراز پژوهشي و شخصيت‌هاي فرهنگي شكل بگيرد تا محتوا و اجراي برنامه درسي تابع اين اهداف باشد.

وي اضافه كرد: از چند بعد مي‌توان اين اهداف را بررسي كرد اول اينكه بر مبناي دوره‌هاي تحصيلي و ساحت‌هاي شش‌گانه تبيين شده است؛ چرا در حال حاضر مبناي اهداف بر اساس ساحت‌هاي شش‌گانه است و بايد بررسي شود چرا بر اساس حوزه‌هاي يادگيري يازده‌گانه نيست كه تبلور اهداف دوره‌هاي تحصيلي است و بايد بر اين مبنا باشد.

عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت: علاوه بر آن ۵ هدف كلان برنامه درسي شامل عقلانيت و تفكر، ايمان، رشد علمي و معرفتي و پرداختن به رشد اخلاقي و ارتقاي توانمندي هاي عملي و معرفتي مورد توجه قرار نگرفته است.

وي ادامه داد: در سند اهداف دوره‌هاي تحصيلي از سياست‌هاي كلي ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند جامع علمي كشور، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله كشور، مباني نظري و سند تحول بنيادين آموزش و پرورش اسم برده شده است اما از سند برنامه درسي ملي اسم برده نشده است؛ ضمن اينكه از ادبيات مباني نظري تحول استفاده  نشده است چراكه  در آنجا بحث‌هاي عميق و جدي مطرح شده است اما در اينجا بسيار محافظه كارانه و حداقلي است.

حجت‌الاسلام والمسلمين ذوعلم افزود: در دوره اول ابتدايي در ساحت اعقادي و اخلاقي، آشنايي با آموزه‌هاي اخلاقي پيشوايان ديني را مي خواهيم اما آيا اينكه چقدر در چارچوب رفتاري دانش‌‌آموزان تغيير ايجاد مي‌شود، مهم است؟ يا در بحث سياسي - اجتماعي هيچ اثري از ادبيات انقلاب اسلامي نيست.

وي ادامه داد: در اين سند، آن نگاه بلندي كه به دنبال دانش‌آموز فكور و دشمن شناس باشند نمي‌بينم و تعبير اين است در اتاق‌هاي در بسته و با كنار نهادن مباني نظري تحول نوشتند و نگاه تقليل گرايانه به دانش‌‌آموزان داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمين ذوعلم تصريح كرد: با اين اهداف به عقب برمي‌گرديم و پشتوانه عميق نمي‌بينم و اينكه با چه روشي به اين اهداف رسيده‌ايم واقعا سوال است.

وي تصريح كرد: واقعا چون رئيس جمهور اين سند را ابلاغ نكردند به نظرم بهتر است به چند تيم كارشناسي بدهند و بررسي مجدد شود زيرا نقطه عملياتي شدن تحول بنيادين آموزش و پرورش، همين اهداف است. يعني انگار سرپل خراب شده است و پيوند گفتماني با مباني نظريه تحول نيست و براي تمام تلاش‌هاي ۱۰ ساله، انقطاع گفتماني را شاهديم.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: از دوستاني كه بدون توجه اين سند را تصويب كردند، مي‌خواهم تجديدنظر داشته باشند و كاش در نهصد و پنجاه و دومين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش كه اين سند تصويب شد، تدوين كنندگان برنامه درسي ملي حضور مي‌يافتند.

وي اظهار كرد: ۱۰ چرخش اساسي در مباني نظري تحول شاهديم اما آيا در سند اهداف دوره‌هاي تحصيلي شاهديم.

در اين نشست قرار بود مهدي نويد ادهم دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش و حسين احمدي استاد دانشگاه نيز حضور داشته باشند كه نيامدند و پاسخ مسؤولان و بررسي كارشناسي اين سند ناتمام ماند.

البته در اين نشست توضيح داده شد كه سند اهداف دوره‌هاي تحصيلي بر اساس سند تحول بنيادين و برنامه درسي ملي بوده است و اينكه نام سند برنامه درسي ملي نيامده است به دليل اشكالات تايپي است.

همچنين عنوان شد كه براي  سند اهداف دوره‌هاي تحصيلي، كلي كار علمي انجام شده است و شايستگي محور است؛ همچنين براي نگارش اهداف برنامه درسي، ۴۷ جلسه در شوراي عالي جلسه داده شد و دو سال وقت برده است؛ ضمن اينكه سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در حال تهيه جزوه تبييني آن است.