محمود فرشيدي دبيركل كانون مدارس اسلامي امروز در پنجمين اجلاس دبيران كانون و مديران مدارس اسلامي سراسر كشور كه در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد اظهار داشت: سرنوشت نسل آينده نوجوانان و جوانان دغدغه ما است. وي ادامه داد: نقش معلم و مدرسه بسيار مهم است بنابراين بايد فضاي حاكم بر مدرسه اسلامي باشد.

دبيركل كانون مدارس اسلامي افزود: مدرسه اسلامي، مدرسه‌اي است كه بايد فضاي تربيت اسلامي در آن حاكم باشد با اين نگاه كه كانون مدارس اسلامي بايد وظيفه پرچم‌داري الگوي مدرسه اسلامي را داشته باشد. فرشيدي با اشاره به تاريخچه فعاليت مدارس اسلامي در كشور يادآور شد: آن روزي كه عده‌اي فراماسونر بودند يا كشيش‌هايي كه مدارسي به سبك جديد ايجاد كردند؛ عده‌اي نيز در قالب مدارس جديد مدارس اسلامي را ايجاد كردند و از شهريور ۱۳۲۰ مدارس اسلامي گسترش يافت و در آن زمان شهيد بهشتي مدرسه دين و دانش و شهيد باهنر مدرسه رفاه را از جمله مدارسي بودند كه ايجاد كردند. دبيركل كانون مدارس اسلامي متذكر شد: در كنار اين الگوي نسبتا جامع الگوي ناقصي از مدارس اسلامي داشته و داريم كه مخاطب آن بيشتر اسلام رفاه و مرفهين است.

وي تاكيد كرد: همانطور كه در انقلاب اسلامي نظام سياسي خود را حاكم كرديم و در دفاع مقدس و برنامه هسته‌اي روي پاي خود ايستاده‌ايم بايد در مدرسه‌داري نيز الگوي مدرسه ايراني اسلامي داشته باشيم. فرشيدي تصريح كرد: بايد در هر نظام حكومتي اهداف آموزش و پرورش با اهداف تعليم و تربيت همخواني نداشته باشد؛ اگر تربيت و اخلاق وجود داشته و ارزش‌هاي الهي حاكم باشد بايد آموزش و پرورش نيز از اين الگو پيروزي كند. دبيركل كانون مدارس اسلامي عنوان كرد: در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي به دليل اينكه ديدگاه روشني از مردم سالاري ديني وجود نداشت اينطور فكر مي‌شد كه پشتيباني دولت فقط در انتخابات است اما مشخص شد دولت در هر لحظه به مردم احتياج دارد. وي با تاكيد بر اينكه ضرورت دارد الگوي مدرسه با الگوي نظام مدرسه همخواني داشته باشد خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي دشمن براي پياده‌سازي الگوي خود در حوزه تعليم و تربيت فعاليت مي‌كند كه اين از طريق نفوذ و يا تبليغ عملي مي‌‌شود.

فرشيدي با برشمردن مصاديق تبليغي يا نفوذ در حوزه تعليم و تربيت يادآور شد: برنامه ۲۰۳۰ يونسكو كه آموزشي همگاني و يكسان و ايدئولوژي زدايي از آموزش و پرورش را در نظر دارد و با سند تحول و مباني تربيتي ما تناقض دارد و يا الگوي منتسسوري كه از جمله آنها است. دبيركل كانون مدارس اسلامي گفت: اتحاديه اروپا قصد تاسيس دفتر خود در ايران را دارد كه براي چنين موضوعي هدفش اين است كه بين دانش‌آموزان ما و آنها در فضاي مجازي ارتباط برقرار كند و آنها از الان براي شهروند جهاني فعاليت مي‌كنند و يا كنوانسيون حقوق كودك كه در آن موادي بود كه اگر تصويب مي‌كردند براي بسيج دانش‌آموزي محدوديت ايجاد مي‌شد. وي با تاكيد بر اينكه مدرسه اسلامي سنگر مقاومت و دفاع از هويت در مقابل هجوم غرب است تصريح كرد: آنها قصد شكستن بحث حيا را داشته كه مي توانيم ما از كودكي بچه‌ها را با حيا تربيت كنيم. فرشيدي متذكر شد: اعتقاد داريم همه مدارس مي‌توانند از تجربيات مدارس اسلامي استفاده كرده و به سوي اين الگو پيش روند ضمن اينكه امروز راه چاره حل اين مشكل اين است و يكي از دلايل چرايي ايجاد مدارس غيراسلامي پاسخ به نياز دولت است. دبيركل كانون مدارس اسلامي با اشاره به مشكلات آموزش و پرورش عنوان كرد: آموزش و پرورش به تنهايي از عهده مشكلات برنمي‌آيد و با وجود مشكلات مالي كه براي فرهنگيان وجود دارد هدف ما اين است كه ۱۳ ميليون دانش‌آموز حزب‌الهي تربيت كنيم. وي با اشاره به اجازه امام (ره) به تاسيس مدارس غيردولتي خاطرنشان كرد: ايشان فرمودند مردم را در فرهنگ شركت دهيد و در ايجاد مدارسي كه مي‌خواهند تشكيل دهند و در آن مشاركت كنند كارشكني نكنيد؛ البته بحث مشاركت در حوزه تعليم و تربيت بر پايه تربيت است نه اقتصاد و در هر حوزه‌اي بناي مشاركت بايد با آن حوزه سنخيت داشته باشد.

فرشيدي تاكيد كرد: اگر در حوزه تعليم و تربيت مي‌خواهيم مشاركت داشته باشيم بايد كساني بيايند كه اهداف تربيتي آنها با نظام اسلامي سنخيت داشته باشد نه اينكه هر كس پول دارد بيايد بلكه بايد كساني بيايند كه از جنس كار تربيتي بوده و دغدغه آن را داشته باشند. دبيركل كانون مدارس اسلامي با اشاره به چيستي تاسيس مدارس اسلامي گفت: اين گامي است در راستاي اينكه مدرسه تراز حركت در مسير اسلامي باشد و مدرسه اسلامي بسترساز و زمينه‌ساز سند تحول بنيادين و اجراي آن در كشور است. وي با اشاره به اجراي سند تحول بنيادين يادآور شد: اين نگراني وجود دارد كه اين سند بماند يا با آن سليقه‌اي برخورد شود و يا تحريف شو و اينكه چرا بحث بازنگري در محتواي سند عنوان مي‌شود؟ فرشيدي گفت: شاخص‌هاي كلي مدارس اسلامي براساس حاكميت نظام تربيتي اسلامي است كه داراي ۶ ساحت سياسي، اقتصادي،‌ اجتماعي، سياسي،‌ فرهنگي و علمي و اخلاقي است. دبيركل كانون مدارس اسلامي بيان داشت:

اعتقاد داريم مدرسه اسلامي مدرسه‌اي است كه نظام تربيتي اسلام را بر مدرسه حاكم كند و به همان اندازه كه مدرسه نسبت به دروس رياضي،‌ فيزيك و شيمي نظام ارزشيابي دارد اين مدارس سيستم كنترلي تعبيه كرده‌اند كه اگر ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي در مدارس كم باشد آن را نشان مي‌دهد. وي متذكر شد: شاخص اصلي در مدارس اين است كه تربيت اسلامي همپاي آموزش حاكم است و يكي از ويژگي‌هاي ديگر آن غيرتجاري بودن اين مدارس است.

فرشيدي با تاكيد بر اينكه مدارس اسلامي كاسب نيستند و روزي آنها معنوي است، گفت: شاخصه ديگر اين مدارس انقلابي و متعهد به نظام اسلامي بودن است. دبيركل كانون مدارس اسلامي يادآور شد: برخلاف بعضي از مدارس كه رهبر معظم انقلاب نيز فرمودند كه بنده شنيده‌ام ارزش‌هاي انقلابي در برخي مدارس كمرنگ است ما تبري مي‌جوييم و اين حركت را مصداقي براي شيعه انگليسي مي‌دانيم كه ما بياييم خداي نكرده به ارزش‌هاي انقلاب كم توجهي كنيم و اختلافاتي كه انگليسي‌ها و دشمنان مي‌خواهند بين شيعه و سني به آن دامن زده شود، ما هم به آن دامن بزنيم كه ما با آن مخالفت داريم. وي با اشاره به شكل‌گيري مدارس اسلامي در سال ۸۸ يادآور شد: تجارت خوبي اين مدارس در كمك به مناطق محروم دارد؛ بعضي مدارس امكانات خود را مي‌فرستند و بعضي نيز مدرسان خود را براي تربيت معلمان به مناطق محروم مي‌فرستند. فرشيدي با اشاره به ارائه راه‌كارهاي خوب اين مدارس و تعامل آن با مدارس ديگر متذكر شد،‌الان تفاهم‌نامه‌اي با اداره كل آموزش و پرورش تهران منعقد شده است كه مديران مدارس دولتي و غيردولتي با مدارس اسلامي تبادل تجربيات داشته باشند. دبيركل كانون مدارس اسلامي دفاع از هويت مدارس اسلامي را يك هدف در اين مدارس برشمرد و گفت: وظيفه دوم تبيين و شفاف‌سازي مدارس اسلامي است و اينكه به چه نوع مدارسي اسلامي مي‌گوييم ضمن اينكه فراهم ساختن زمينه رقابت در بين مدارس و تدوين دستاوردها و ارائه الگو به همه مدارس از جمله اهداف ديگر است. وي افزود: در ۸۰ مدرسه اسلامي در حوزه قرآن ،‌عفاف و حجاب پژوهشي انجام شده و آن را جمع‌آوري كرده‌ايم كه امروز دو كتاب در خصوص نماز و حجاب و عفاف در آيينه مدارس تدوين شده است.

فرشيدي تربيت انسان‌هاي متعهد را از جمله اهداف ديگر اين مدارس عنوان كرد و گفت: در حال حاضر حضور ارزشمندي در عرصه بين‌المللي داريم. دبيركل كانون مدارس اسلامي اضافه كرد: در حال حاضر در هند،‌ اندونزي، سوريه،‌ عراق، آلمان،‌ انگليس‌،پاكستان،‌اتريش از مدارس مسلمان‌هاي اين كشورها حمايت و پشتيباني مي‌كنيم و مدارس اسلامي ما به اين كشورها رفته‌ است. وي خاطرنشان كرد: يكي از بركات دور هم جم شدن اين مدارس اين است كه مي‌توانيم مركز تربيت معلم درست كنيم يا اردوهاي مشتركي داشته يا بازديدهاي برون مرزي داشته باشيم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پایگاه اطلاع رسانی کانون تربیت اسلامی