غلامعلي حداد عادل رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي امروز در پنجمين اجلاس دبيران و مديران كانون مدارس اسلامي سراسر كشور كه در دانشگاه امام صادق برگزار شد، اظهارداشت: اولين جلسه كانون مدارس اسلامي كه پايه‌گذاري شد در دانشگاه امام صادق (ع) و محضر آيت‌الله مهدوي‌كني (ره) بود. وي با اشاره به شخصيت آيت‌الله مهدوي‌كني ادامه داد: ايشان بزرگ همه ما بودند و در كار پرورشي و آموزشي پيشگام و الگو بودند و ايشان مثل حضرت امام (ره) معلم اخلاق بودند. حداد عادل افزود: آيت‌الله مهدوي كني هيچگاه سوابق و افتخارات خود را به رُخ كسي نكشيد تا از انقلاب و نظام طلبكاري كند، با اينكه از ياران نزديك امام (ره) بودند و از نظر سني از رهبر معظم انقلاب بزرگتر بودند اما همان رابطه‌اي كه با امام داشتند در مسير ولايت با رهبري نيز داشتند، حمايت كرده و امتحان خود را با سربلندي گذراندند. رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي با تشكر از مرضيه گُرد رئيس مدارس غير دولتي آموزش و پرورش يادآور شد: وي به توسعه مدارس اسلامي كمك مي‌كند. وي با بيان اينكه انقلاب اسلامي كم‌كم ۴۰ ساله مي‌شود تصريح كرد: با گذشت نزديك به ۴ دهه از انقلاب اسلامي به نظر مي‌رسد يك شكفتگي و شكوفايي تازه‌اي پديد آمده است. حداد عادل افزود: مي‌بينيد آن چيزي كه صدور انقلاب مي‌گفتيم و متهم مي‌شديم به اينكه ايران كجا و كجا مي‌خواهد برود كودتا يا توطئه كند مشاهده مي‌كنيد صدور انقلاب احتياج به پول و اسلحه ندارد بلكه ناشي از صداقت و حقيقت انقلاب است. رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي گفت: نور يك حقيقت است و انتشار لازمه ذات آن است. وي با اشاره به حوادث صورت گرفته در كشورهاي مسلمان متذكر شد: اينكه در عراق حشدالشعبي در سوريه بسيجي از ملت در كنار ارتش بوجود مي‌آيد، مقاومت لبنان دوشادوش ارتش سوريه در حلب مي‌جنگد، اينكه مردم يمن نزديك به ۲۰ ماه است كه بر سر آنها آتش مي‌بارد و آنها مقاومت مي‌كنند تفسيري جز اين ندارد كه اين حقيقت انقلاب است كه آنها درك كرده‌اند. حداد عادل با بيان اينكه مردم نمي‌دانند كه چرا ما به سوريه برويم و بجنگيم، گفت: دلها يكي شده است و مي‌بينيد كه آمريكا ۴-۵ سال است به سراغ سوريه آمده است.

رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي يادآور شد: نقشه كاملاً واضح است و اين است كه با خشن‌ترين روش داعش را در سوريه حاكم كنند، حزب‌الله را در لبنان محاصره كنند و راه دسترسي آنها به خارج از لبنان ببندد و برنامه‌اي براي حزب‌الله داشته باشند و بعد از آن نيز برنامه‌هاي ديگري را داشته باشند. وي تاكيد كرد: اينكه حالا بعضي‌ها با همه سابقه و پيشكسوتي متوجه نيستند، ما نفهميديم و متوجه نيستيم كه چرا آنها متوجه نيستند و اين از عجايب است. حداد عادل خاطرنشان كرد: دنياي استكبار در اين ۴۰ سال با برگزاري همايش‌ها، جاسوسي‌ها، پول‌ها و انواع و اقسام كارها به دنبال مقابله هستند، آنها يك وقت فكر مي‌كردند با جنگ نظامي به نتيجه رسيده‌اند و حالا به دنبال جنگ اقتصادي رفتند و يك پيوست فرهنگي را به اين جنگ اقتصادي اضافه كرده‌اند و برنامه‌شان اين بود با تحريم، مردم ايران را به ستوه در آورند و مردم اينجا از گرسنگي شورش كنند، مردمي كه هميشه به خيابان‌ها مي‌آمدند و به نفع انقلاب تظاهرات مي‌كردند حالا به مقابله با انقلاب تظاهرات كنند و آنها صريحاً گفته‌اند برنامه‌شان همين است. رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي با بيان اينكه خدا حمايت كرده و مردم هم بصيرت داشته‌اند، گفت: آن چيزي كه آنها خواستند اتفاق نيفتاده است البته مشكلاتي پديد آمده اما مردم از انقلاب دست نكشيده‌اند. حداد عادل عنوان كرد: مردم به درجه‌اي از بلوغ سياسي و ايمان الهي رسيده بودند كه فهميدند استقلال، عزت و عزمت خود را با وعده ناني نداده شده معاوضه نكنند و اگر هم مي‌دادند مردم معاوضه نمي‌كردند و ديديم كه آن را ندادند و همين خلف وعده‌ها كه اين روزها مي‌بينيم معلوم شد كه مردم درست مي‌گفتند.

وي تاكيد كرد: رهبر معظم انقلاب گفتند ما اين مذاكرات را مي‌كنيم و براي ملت ما تجربه مي‌شود و تجربه‌اي هم شد؛ آنها نيز به دنبال اين هستند كه اين جنگ اقتصادي را ادامه دهند و به دنبال اين جنگ اقتصادي مشكلات فرهنگي و اجتماعي پديد آورند مانند حاشيه‌نشيني، طلاق، اعتياد، بيكاري و فروپاشي خانواده چيزهايي هستند كه آنها منتظرند به دنبال جنگ اقتصادي بيايد تا جامعه ايران گرفتار شود و آنها فكرهايي كنند، برنامه آنها روشن است و از نظر سياسي برنامه‌ها را طوري تهيه كرده‌اند كه همه اينها را به پاي نظام و رهبري بنويسند و بگويند كه اگر رهبري كوتاه مي‌آمد اينطور نمي‌شد و تفرقه‌اي در داخل ايجاد كنند. وي با بيان اينكه امروز ما گرفتار جنگ اقتصادي هستيم كه يك تهاجم فرهنگي گسترده‌اي با آن است، خاطرنشان كرد: دولت‌ها و دستگاه‌هايي كه مواظب هستند تا روابط بانكي برقرار نشود تا مبادا گشايش اقتصادي ايجاد شود و تمام قدرت خود را گذاشته و راه‌هاي مجازي به روي ايران باز شود؛ حتي در دوراني كه يك بخشي از فضاي مجازي وعده داده بود كه مي‌خواهند تعطيل كنند تا آن را تعمير كنند، آنها گفتند نه الان وقتي است كه ما بايد در ايران تأثير بگذاريم. رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي در تشريح مصاديق تاثيرگذاري كشورهاي خارجي در ايران عنوان كرد: اين راه‌ها يعني راه‌هايي كه به توطئه‌هاي سياسي و برآشفتگي افكار مردم و انحراف اخلاقي منتهي مي‌شود راه‌ها باز است و راه‌هايي كه به بهبود وضع اقتصادي مردم منتهي مي‌شود نقشه است و اينها برنامه‌هايي است كه بعد از ۳ سال براي مردم تدارك ديده‌اند.

وي با تاكيد بر اينكه اينها بايد هشداري باشد تا راهمان را گم نكنيم، يادآور شد: بايد راه امام را گم نكنيم راهي كه امروز رهبر معظم انقلاب پرچمدار آن است و بايد آن را ادامه دهيم، همانطور كه خدا نزديك ۴۰ سال به اين ملت عزت و امنيت داده است و دست ما را باز كرده است و بايد اين راه ادامه پيدا كند. حداد عادل با اشاره به زمان تدريس خود در دانشگاه صنعتي شريف تصريح كرد: بنده در سال ۵۳ در دانشگاه صنعتي شريف معلم بودم كه يك روز آقاي دادگسترنيا به اتاقم آمدند و گفتند ۸۴ مدرسه جامع تعليمات اسلامي در تهران داشتيم كه همه مدارس را از ما گرفتند. رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي اضافه كرد: ما بايد حالا قدر نعمت‌ها را دانسته و شكرگذار باشيم كه با آسودگي قرآن و نهج‌البلاغه درس مي‌دهيم و مدرسه و دانشگاه ايجاد مي‌كنيم. وي متذكر شد: بهترين شكر نعمت كار آموزشي و راه درست و تاثيرگذار و ماندگار آموزش و پرورش است. حداد عادل با تاكيد بر اينكه تربيت كاري سيستمي، دراز مدت، تدريجي و آهسته است، تاكيد كرد: اين كار بايد صورت گيرد تا چيزي شكل گيرد و تربيت اساسي يك ملت جز از طريق آموزش و پرورش و مدرسه ممكن نيست و جاده اصلي جاده مدرسه و تعليم و تربيت است. رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي با اشاره به پيشرفت‌ها و تحولات كشورهاي اروپايي گفت: دستاوردهاي علمي و صنعتي آنها در مدرسه تامين شده است و آنها به تعليم و تربيت و مدرسه توجه كرده‌اند. وي اضافه كرد: وقتي به خانه‌هاي مقامات ژاپني مي‌رويم آنها در خانه‌هاي ۶۰ متري زندگي مي‌كنند اما در همين ژاپن و توكيو و شهرهاي درجه ۳ و ۴ مدرسه يكشان است و حداقل ۱۴ تا ۱۵ هزار متر مربع به مدرسه اختصاص دارد و بخشي را به كشاورزي و توليد مي‌دهد. حداد عادل با اشاره به اقتصاد مقاومتي افزود: اقتصاد مقاومتي راه علاج جنگ اقتصادي است كه با مقاومت اقتصادي، اقتصاد مقاومتي ايجاد كنيم و راه آن مدرسه است و اقتصاد مقاومتي تربيت لازم دارد و اگر مي‌خواهيم دنياي متفاوت ايجاد كنيم بايد يك انسان متفاوتي ايجاد كنيم. رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي با اشاره به فرمايش رهبر معظم انقلاب در خصوص سبك زندگي اسلامي گفت: بايد شعار ما در كانون مدارس اسلامي اين موضوع باشد و همه ملت به آن عمل كنند اما مدارس اسلامي سزاوارتر از بقيه نسبت به اين موضوع است. وي تاكيد كرد: ما بايد اولين موسساتي باشيم كه سبك زندگي اسلامي را عملي مي‌كنيم و بدون سبك زندگي اسلامي، اقتصاد مقاومتي حاصل نمي‌شود و اگر نسلي كه اصراف‌كار بوده و شيوه مصرف آن اسلامي نباشد تربيت كنيم تا ابد اسير بيگانه هستيم.

حداد عادل متذكر شد: اگر برنامه‌ريزي براي سبك زندگي اسلامي در كانون مدارس اسلامي نكرده‌ايد كارگروه ويژه‌اي تشكيل دهيد و عرصه تعليم و تربيت جهتش به سوي سبك زندگي اسلامي شود و از آرمان و مفهوم آن را به روش تربيتي تبديل كنيم؛ يعني كودك پيش‌دبستاني و مهدكودك از ابتدا با سبك ايراني-اسلامي تربيت شوند. رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي تصريح كرد: الان بعضاً مهدكودك‌ها و پيش‌دبستاني‌ها مسابقه مي‌گذارند تا به بچه‌ها زبان انگليسي ياد بدهند، البته ما با زبان انگليسي مخالف نيستيم اما بنده مهد كودك و دبستاني مي‌شناسم كه به عنوان يك فوق برنامه به دانش‌آموزان اول و دوم ابتدايي زبان عربي ياد مي‌دهد كه اگر زبان انگليسي ياد مي‌داد تبليغات زياد بود. وي يادآور شد: سبك ايراني-اسلامي اين است كه اگر مي‌خواهيم به دانش‌آموزان زبان خارجي ياد دهيم اول به سراغ زبان قرآن و زبان دين و اسلام برويم، البته عربي، انگليسي، فرانسه، آلماني نيز ياد بگيرند و به همه زبان‌ها احتياج داريم. حداد عادل تاكيد كرد: ۱۰۰۰ نوع كار براي سبك زندگي اسلامي مي‌توان انجام داد كه بايد آسيب‌شناسي كرد كه يكي از مشكلات تنبلي و كم‌كاري است.

رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي متذكر شد: بايد دانش‌آموزان را پركار و مقاوم بار بياوريم. براي نمونه بنده در كتاب درسي گزارشي از ديدار خود از ژاپن نوشته بودم كه در آن گزارش آمده بود در ژاپن در زمستان دانش‌آموزان را با لباس كوتاه به مدرسه مي‌فرستادند كه ما تعجب كرديم و آنها پاسخ دادند بايد دانش‌آموزان مقاوم بار بيايند. وي با تاكيد بر اينكه ما در مدارسمان بايد دانش‌آموزان را با بصيرت بار آوريم، گفت: اين بصيرت چراغ راه عبور از فتنه است. حداد عادل با اشاره به توصيف فتنه از منظر حضرت علي (ع) خاطرنشان كرد: فتنه فضاي غبارآلود ايجاد مي‌كند كه تشخيص حق از باطل دشوار مي‌شود و چراغ عبور از فتنه بصيرت است كه اين بصيرت را بايد در آموزش و پرورش به دانش‌آموزان ياد دهيم. وي گفت: استعمارگران از اين راه وارد شدند و بعد از اينكه مدارس جديد در ايران باب شد اين پرسش مطرح است كه كشورهاي خارجي چقدر براي مدرسه سازي در ايران سرمايه‌گذاري كرده‌اند. رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي اضافه كرد: ۱۵۰ سال پيش ايران را در نظر بگيريد كه جاده‌ها چطور بود و در دنيا چگونه بود؛ ساموئل جردن كشيشي از آمريكا به ايران مي‌آيد و مدرسه البرز را تأسيس مي‌كند و حوالي سال ۱۳۴۵ صدمين سال تأسيس مدرسه را جشن گرفته بودند. جردن در كتابي به اين مناسبت اعلام مي‌كند كه ما به ايران آمده‌ايم كه رهبران ايراني را تربيت كنيم و كارخانه آدم‌سازي در ايران تأسيس كنيم. وي با طرح اين پرسش كه انگليسي‌ها و فرانسوي‌ها چقدر در اين خصوص در كشورمان كار كردند خاطرنشان كرد: ژنرال دوگول رئيس جمهور وقت فرانسه كه به ايران آمد مجموعه رازي را در خيابان وليعصر افتتاح كرد يا ايتاليايي‌ها نيز حضور داشتند و مدرسه انديشه كه به آنها وابسته بود و به مجموعه مدارس دم بوسكو و واتيكان وابسته بود و بنده ۳۰ سال پيش كه آن را دنبال مي‌كردم در آن زمان ۳ هزار مدرسه به نام دم‌بوسكو كه يك كشيش بوده است در دنيا با بودجه واتيكان اداره مي‌شد و روس‌ها نيز اين چنين بودند. رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي با تاكيد بر اينكه هر كه مي‌خواهد آينده در در اختيار داشته باشد بايد امروز در آموزش و پرورش سرمايه‌گذاري كند، تصريح كرد: شهداي ما ايثار كردند و انقلاب پيروز شد تا راه باز شود و بايد حركت كنيم و مدارس اسلامي بايد كماً و كيفاً رشد و توسعه پيدا كنند.

حدادعادل تاكيد كرد: مدارس اسلامي مي‌تواند الگويي براي ساير مدارس باشد و قصد ما كمك به آموزش و پرورش است و ما قانون اين مدارس را تاسيس نكرديم تا مركزي براي رقابت سياسي با آموزش و پرورش ايجاد كنيم. وي با بيان اينكه ما به هر كسي كه به انقلاب و آموزش و پرورش خدمت كند به اندازه توانمان كم مي‌كنيم، عنوان كرد: تصور مي‌كنيم اگر حداقل ۱۰۰۰ مدرسه اسلامي در كشور با بهترين روش اداره شود مي‌تواند بسيار موثر باشد تا بقيه مدارس نيز در اين مسير حركت كنند و شما بايد روي اين ظرفيت حساب كنيد. رئيس هيأت امناي كانون مدارس اسلامي ابراز داشت: فكر مي‌كنيم با اين كار و با تلاش خودمان باري را از دوش آموزش و پرورش بر مي‌داريم. حداد عادل يادآور شد: كشورهاي مختلف به ويژه شيعيان چشم اميدشان به ايران دوخته شده است و ما آن را مبارك مي‌دانيم و بايد مدارسمان بهترين مدارس باشد و به هيچ وجه انگيزه مادي در آن نباشد و كانون مدارس اسلامي وظيفه دارد همه تجارب خود را جمع كرده و آن را پيرايش كند و محلي براي تبادل تجربه باشد. وي خاطرنشان كرد: ما يكي هستيم و انقلاب با يكي بودن ما به پيروزي رسيد و بايد همان روحيه را داشته باشيم و هركاري كه مي‌كنيم براي حفظ انقلاب باشد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پایگاه اطلاع رسانی کانون تربیت اسلامی