شما اینجا هستید
رویدادها » جزئيات احكام مربوط به آموزش و پرورش در برنامه ششم/ بودجه ۳۳ هزار ميليارد توماني آموزش و پرورش در سال آينده

محمدمهدي زاهدي رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي امروز در پانزدهمين جلسه هم‌انديشي دبيران كانون تربيت اسلامي سراسر كشور كه در مجتمع آموزشي معلم منطقه ۲ برگزار شد، اظهار داشت: در مجلس قبل و نيز اين مجلس دغدغه جدي در خصوص مسائل آموزش و پرورش داشتيم و از منظرهاي مختلف مباحث معنوي و مادي آن مورد توجه بوده است.
وي ادامه داد: مدتي از مجلس قبل هم‌زمان با دوران وزارت حاج بابايي در آموزش و پرورش بود و آن موقع نيز به خاطر بحث‌هاي مربوط به فرهنگيان در حوزه اجرا اختلاف‌نظر داشتيم.
زاهدي با اشاره به انتصابات در آموزش و پرورش در دولت يازدهم افزود: كم كم مشاهده كرديم وضع انتصابات در آموزش و پرورش خوب نيست مخصوصاً در استان‌ها كه انتصابات صد درصد سياسي بوده است، ضمن اينكه در زمان انتصابات فاني در وزارت آموزش و پرورش حداقل ۸۰ درصد نيروها سياسي بودند، نه دارا بودن لياقت معلم بودن و فرهنگي و اين را جفا به آموزش و پرورش ميدانيم و مي‌دانستيم.
رئيس كميسيون مجلس خاطرنشان كرد: مديركل استان،‌ رئيس آموزش و پرورش شهرستان و حتي تا بخش‌هاي كوچك آن‌قدر اسير جريانات سياسي بودند كه جز نگاه به مسائل سياسي، حزبي و باندي به چيز ديگري نمي‌انديشيدند و الان هم همين‌طور است.
وي يادآور شد: بنده به‌عنوان رئيس كميسيون آموزش مجلس بر اين باورم كه در ۳٫۵ سال گذشته دوراني را در آموزش و پرورش سپري كرده‌ايم كه از باب مسائل فرهنگي و توجه به مسائل انقلاب و ارزش‌هاي نظام، دوران نه چندان موفقيت‌آميز و نامطلوبي را سپري كرده‌ايم.
زاهدي بابيان اينكه اين موضوع جفا به كشور، نظام، انقلاب، شهدا و آرمان‌هاي امام(ره) و رهبري بود، گفت: بارها شخصاً جلسات خصوصي با فاني وزير آموزش و پرورش داشتم و از سر دلسوزي مسائل را به وي منتقل كردم.
رئيس كميسيون مجلس اضافه كرد: يك ماه قبل از بركناري فاني به وي گفتم عملكرد شما به شكلي است كه طيف عظيمي از فرهنگيان را مخالف دولت كرده است و اين قشر عظيم دور بعد به روحاني رأي نمي‌دهند، آن‌هم به جهت انتصابات ناحقي كه صورت گرفته و يا عملكرد بسيار ضعيف، جناحي و مغرضانه‌ آنها.
وي متذكر شد: از وي خواهش كردم كه اين موضوعات را ترميم كند و حتي در حوزه اقتصادي آنجا را كه مسئله دارد رسيدگي كند.
زاهدي با اشاره به عملكرد صندوق ذخيره فرهنگيان تصريح كرد: سه ماه از عزل فاني با وي صحبت كردم و گفتم گزارش‌هايي شده و مستند است و سند تحويل بنده داده‌اند كه چه اتفاقي در صندوق ذخيره افتاده است، اما فاني به اين موضوع گوش نكرد.
رئيس كميسيون مجلس يادآور شد: استنباط بنده اين است كه فاني از طرف برخي دولتمردان تحت‌فشار بود كه به وي اجازه تغيير را نمي‌دادند و مطمئن باشيد كه استنباطم پشتوانه عقلي و شواهد عيني دارد.
وي با اشاره به عزل بالاجبار فاني متذكر شد: فاني بالاجبار عزل شد تا موضوع استيضاح وي محقق نشود؛ چراكه قرار بود در جلسه استيضاح فقط مسائل معيشتي و رتبه‌بندي معلمان و اكثر وقت روي تخلفات صندوق ذخيره و بانك سرمايه باشد.
زاهدي تأكيد كرد: يقين داشتيم اگر اسنادي كه راجع‌به صندوق ذخيره و بانك سرمايه به دستمان رسيده بود بيان مي‌شد، حتماً يك رسوايي بزرگ براي برخي دولتمردان ايجاد مي‌شد.
رئيس كميسيون آموزش افزود: دولت تدبير و اميد در اينجا تدبير به خرج داد و با كنار گذاشتن فاني مانع اين موضوع شد
وي خاطرنشان كرد: تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در مجلس ۲۰۰ رأي آورد و در اين موضوع اجماع بود، در مجلس اعضاء و هيأت رئيسه اين كميته مشخص شدند و انتظار داريم شما فرهنگيان در اين خصوص كمك‌مان كنيد.
زاهدي اضافه كرد: ما ۶ ماه فرصت داريم اما دلمان مي‌خواهد ۳ ماه اين كار را تمام كنيم.
رئيس كميسيون آموزش مجلس يادآور شد: تقريباً ز ۸ هزار ميليارد توماني كه وام داده شده است يا برنگشته و يا اگر برگشته است با تهاتر و كلاهبرداري همراه بوده است؛ البته سند زيادي داريم،‌ اما مي‌خواهيم اطلاعات‌مان را به‌روزتر كنيم.
وي با اشاره به بودجه آموزش و پرورش گفت: خلق بودجه‌هاي جديد را در بودجه سالانه گذاشته‌ايم تا به برنامه ششم رسيديم؛ تقريباً از ۱٫۵ سال قبل جراحي جدي كرديم تا روي برنامه ششم كار كنيم.
زاهدي از تمام شدن برنامه ششم در روز گذشته خبر داد و گفت:‌ شب گذشته اولين چاپ اين برنامه بيرون آمد و خوشبختانه بسياري از دغدغه‌هايي كه فرهنگيان داشتند را توانستيم در برنامه ششم لحاظ كرده و جزو احكام آن بياوريم.
رئيس كميسيون آموزش مجلس ادامه داد: يكي از كميسيون‌هايي كه بيشترين تصميمات در خصوص احكام در حوزه آموزش و علم و فناوري آورده است، كميسيون آموزش مجلس بود و حتي اگر آن را با احكام برنامه چهارم و پنجم توسعه مقايسه كنيد، اين احكام بالاتر، عملياتي و منسجم‌تر بيان شده است.
وي متذكر شد: در ۱٫۵ سال گذشته بنده محور برنامه ششم در آموزش و پرورش و آموزش عالي بودم و دولت براي آموزش و پرورش فقط يك حكم در برنامه ششم آورده بود كه آن نيز مبتني بر گسترش خريد خدمت در حوزه مدارس غيردولتي بود، اما ما آن را كنار گذاشتيم و آن را ظلم به كشور مي‌دانيم.
زاهدي با اشاره به احكام مختلف برنامه ششم در خصوص آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: دولت در برنامه ششم مكلف است براي تحول در نظام تعليم و تربيت، اجراي سند تحول آموزش و پرورش را به‌نحوي كه همه اقدامات اين وزارتخانه بر اساس اين سند باشد، انجام دهد و هيچ اقدامي خارج از آن انجام نشود.
رئيس كميسيون آموزش مجلس تهيه نظام رتبه‌بندي معلمان و استقرار نظام پرداخت‌ها را بر اساس تخصص، شايستگي و عملكرد رقابتي را ازجمله احكام ديگر برشمرد و گفت: نظام رتبه‌بندي و مهندسي نيروي انساني به استناد سند تحول و نقشه جامع علمي كشور از احكام ديگر برنامه ششم است.
وي در توضيح اين موضوع عنوان كرد: اينكه پول زيادي براي آموزش و پرورش مي‌گذاريم اما هميشه آموزش و پرورش بدهي دارد، به دليل آن است كه نيروي انساني را مهندسي نكرده‌ايم.
زاهدي بااشاره به بندهاي ديگر مربوط به احكام برنامه ششم خاطرنشان كرد: بند بعدي ارتقاي جايگاه آموزش و پرورش به‌عنوان مهم‌ترين نهاد نيروي انساني است و بايد ارتقا پيدا كند.
رئيس كميسيون آموزش مجلس تأكيد كرد: بايد كاري كنيم كه صداوسيما براي فرهنگيان برنامه خاصي داشته باشد و آنها در رسانه ملي داراي تريبون باشند، مسائل و مشكلات خود را مطرح كنند و معلمان ارتقاي جايگاه پيدا كرده؛ چراكه مي‌گوييم جايگاه معلم و آموزش و پرورش به مثابه مهم‌ترين نهاد تربيت نيروي انساني است.
وي تصريح كرد: براي نخستين بار اين حكم را آورده‌ايم كه راهيان نور قانوني شود و توسعه و تسهيل اردوهاي زيارتي به‌ويژه راهيان نور صورت گيرد و اين موضوع را در قانون آورده‌ايم.
زاهدي خاطرنشان كرد: به‌منظور ارتقاي كيفيت نظام تعليم و تربيت بايد جذب معلم از طريق دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي صورت گيرد و سازمان امور اداري و استخدامي و برنامه‌و بودجه موظف است رديف‌هاي استخدامي موردنياز آموزش و پرورش را براي جذب دانشجو معلمان در اختيار آموزش و پرورش قرار دهد.
رئيس كميسيون آموزش مجلس با اشاره به احكام ديگر برنامه ششم توسعه بيان داشت: وزارت آموزش و پرورش مكلف است با اتكاي ظرفيت درون و برون‌سازماني خود نسبت به اختصاص نيروي انساني و امكانات براي تشكل‌هاي دانش‌آموزي مانند اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان، بسيج دانش‌آموزي و سازمان دانش‌آموزي بر اساس قانون اقدام كند.
وي متذكر شد: رويكرد ما هم مسائل رفاهي فرهنگيان را در برداشت و هم مسائل معنوي و تربيتي و انقلابي آنها را.
زاهدي با اشاره به آموزش‌هاي مهارتي دانش‌آموزان گفت: آموزش‌هاي مهارتي در حال حاضر ۳۷ درصد است و بايد بتوانيم سالي ۳ درصد آن را افزايش دهيم و در پايان برنامه ششم به ۵۰ درصد برسانيم.
رئيس كميسيون آموزش مجلس با تأكيد بر اينكه دولت موظف به توسعه دانشگاه فني و حرفه‌اي است، ابراز داشت: جذب بيشتر دانش‌آموزان در هنرستان‌ها بايد صورت گيرد تا نيروي مولد كار و كارآفرين تحويل كشور بدهيم نه نيروي بيكار با مدرك ديپلم و ليسانس.
وي اضافه كرد: حكمي را آورده‌ايم تا حداقل ۳ ميليارد دلار بودجه براي بازسازي، بهسازي و مقاوم‌سازي كلاس‌ها در طول برنامه ششم به آموزش و پرورش پرداخت شود.
زاهدي با اشاره به يكي ديگر از احكام مربوط به آموزش و پرورش در برنامه ششم متذكر شد: اختلاف حقوق بازنشستگان سال‌هاي قبل و فعلي بايد حدود ۲۰ درصد باشد، درحالي‌كه كساني كه ۱۰ سال پيش بازنشسته شده‌اند با افرادي كه امسال بازنشسته شده‌اند، به ميزان نصف است و در حال حاضر اين تبعيض بوده و اعلام كرده‌ايم براي ساير دستگاه‌ها هم وجود دارد و موافق آن هستيم و به فكر بازنشستگان ساير دستگاه‌ها هم بوده‌ايم.
رئيس كميسيون آموزش مجلس در خصوص بودجه سال آينده كشور گفت: از دولت گلايه داريم؛ چراكه دولت بايد برنامه ششم را به صورت دقيق به مجلس مي‌داد اما دولت برنامه ۵ ساله را باور ندارد و فقط احكام معمولي را به مجلس داد.
وي يادآور شد: بودجه سال آينده از هفته آينده به صحن مجلس مي‌آيد تا به دولت بيايد يك ماه طول مي‌كشد، حال آيا مي‌شود دولت بودجه را به مجلس بدهد بدون اينكه بداند برنامه نهايي‌اش چه مي‌شود.
زاهدي متذكر شد: ممكن است دولت به حرف بنده اشكال گيرد كه ما كار قانوني كرده‌ايم و بودجه را تا پايان ۱۵ آذر داده‌ايم.
رئيس كميسيون آموزش مجلس خاطرنشان كرد: ما مي‌گوييم كه دولت سال قبل بودجه ۹۵ را در انتهاي سال به مجلس داد و مجبور شديم در اواخر سال روي آن كار كنيم و بودجه در ارديبهشت سال جاري تصويب شد.
وي تأكيد كرد: دولت در اين خصوص سابقه داشت و آنها مي‌توانستند امسال نيز لايحه بودجه را با تأخير بدهند.
زاهدي در خصوص بودجه آموزش و پرورش در سال آينده خاطرنشان كرد: در اين خصوص هنوز وارد نشده‌ايم و امسال بودجه جاري كه براي آموزش و پرورش ديده شده است، ۳۲۲ هزار ميليارد ريال يا ۳۲٫۲ هزار ميليارد تومان است كه مربوط به بخش جاري بوده و عمده آن اختصاص به حقوق دارد.
رئيس كميسيون آموزش مجلس با اشاره به بودجه بهسازي و مقاوم‌سازي مدارس عنوان كرد:‌ يك بودجه ۶۷۰ ميليارد توماني و نيز يك بودجه ۹۵ ميليارد توماني كه مربوط به كمك به خيرين مدرسه‌ساز است وجود دارد و در كل بودجه آموزش و پرورش حدود ۳۳ هزار ميليارد تومان است كه رشدي برابر با ۱۱٫۷ درصد دارد.
وي بودجه آموزش و پرورش استان‌ها در سال ۹۶ را همراه با رشد ۱۰٫۳ درصد دانست و گفت: حدود دو ماه قبل كه بحث معوقات بازنشستگان و حق‌التدريسي‌ها را با سازمان برنامه‌وبودجه داشتيم قرار شد تا پايان آذر با بازنشستگان سال ۹۴ و نيروهاي حق‌التدريس تسويه صورت گيرد كه هنوز اين موضوع اتفاق نيفتاده است و اميدواريم آنها به قول خود وفادار باشند.
زاهدي با انتقاد از رتبه‌بندي معلمان تأكيد كرد: اين رتبه‌بندي، رتبه‌بندي معلمان نبود، بلكه قانون خدمات كشوري بود و همه دستگاه‌هايي كه در آن بودند را شامل مي‌شد.
رئيس كميسيون آموزش مجلس يادآور شد: يك موضوع در برنامه ششم و يكي در كميسيون آموزش تصويب شده است كه در برنامه ششم حكمي آورديم تا كساني كه تا مرحله پيماني تحت‌پوشش بيمه تأمين اجتماعي هستند، وقتي تبديل وضعيت مي‌شوند بايد دولت اين مابه‌التفاوت آنها را يك‌دفعه بپردازد ضمن اينكه راجع‌به نيروهاي حق‌التدريسي كه داراي سابقه هستند، در كميسيون آموزش اعلام كرديم كه اگر خود آنها حق بيمه خود را بپردازند سابقه كاري آنها به حساب بيايد كه اين موضوع در كميسيون آموزش تصويب شده و به صحن علني مجلس مي‌آيد.
وي در خصوص عملكرد صندوق ذخيره فرهنگيان افزود: سوءاستفاده‌هايي در اين صندوق شده است كه به صورت باندي بوده و فعلاً با اطلاعاتي كه داريم هيچ ارتباطي با هيچ نماينده مجلس نداشته است.
زاهدي با اشاره به ضرورت وجود احزاب در كشور گفت:‌ چاره‌اي جز اين نداريم كه كشورمان در انتخابات به سمت حزبي بودن برود تا در اين حالت انسان‌هاي شايسته‌اي براي مجلس و دولت انتخاب شوند و حزب‌ شناسنامه‌دار و پاسخ‌گو باشد.
رئيس كميسيون آموزش مجلس تصريح كرد: وقتي انتخابات حزبي شد مردم يقه حزب را مي‌گيرند و ما بايد اين راه را برويم.
وي در خصوص انتصابات در آموزش و پرورش متذكر شد: مجلس به هيچ عنوان از نظر قانون اساسي در اين خصوص دخالت نمي‌كند و حتي نمي‌تواند پيشنهاد‌هايي بدهد.
زاهدي با اشاره به عملكرد كميسيون آموزش مجلس تأكيد كرد: افتخار كميسيون آموزش به‌خصوص در دوره قبل مجلس اين است كه هيچ كميسيوني در طول به‌پويايي اين كميسيون نبوده؛‌ چراكه به ۶ وزير علوم و ۳ وزير آموزش و پرورش رأي نداده است.
رئيس كميسيون آموزش مجلس يادآور شد: بارها فاني وزير آموزش و پرورش را به صحن مجلس كشانديم و ۴ كارت زرد به وي داديم، يك وزير را استيضاح كرديم و در بعد نظارتي كميسيون آموزش قوي‌ترين كميسيون مجلس به‌خصوص در دوره قبلي بوده است.
وي در خصوص تفاوت حقوق شاغلان و بازنشستگان تصريح كرد: اختيار حقوق مربوط به دولت است و مجلس به هيچ عنوان حقوق افراد و كاركنان را تعيين نمي‌كند.
زاهدي تأكيد كرد: رتبه‌بندي را به دادن تسهيلات به معلمان ربط ندهيد؛ چراكه اين دون شأن آنهاست و شأن معلمان بالاتر از آن است كه تسهيلات به آنها بدهيم، بلكه معلم كرامت و منزلت اجتماعي مي‌خواهد و در كنار آن بايد نظام در رتبه‌بندي جايگاه معلم را مشخص كند تا همه آرزوي معلم شدن داشته باشند.
رئيس كميسيون آموزش مجلس در توضيح اين موضوع افزود: بايد همين روحيه‌اي كه به لحاظ بستن استخدام در آموزش و پرورش در دولت وجود دارد حتي اگر اين فضا باز شد نيز بهترين افراد به آموزش و پرورش بيايند.
وي با اشاره به سند تحول خاطرنشان كرد: نوزاد سند تحول از نظر عملياتي زودتر از آنچه لازم بود در رحم مادر پرورش پيدا كند متولدش كردند.
زاهدي اضافه كرد: ما هنوز معلم پايه ششم تربيت نكرده بوديم و ارتباط پايه‌هاي چهارم، پنجم و ششم را مشخص نكرده بوديم و آثار اين موضوع سه سال ديگر مشخص مي‌شود و در اجراي آن عجله كرديم و ما با حاجي‌باباي وزير آموزش و پرورش سابق در اجراي سند تحول اختلاف داشتيم و گفتيم دانش‌آموز كلاس ششم در آينده آسيب‌پذيرترين خواهد بود اما آنها عجله كردند.
رئيس كميسيون آموزش مجلس با اشاره به اجراي ۳-۳-۶ تذكر شد: در سه سال اول اين نظام كدام معلم را براي آن تربيت كرديم؛ بنده به كلاس پايه ششم رفتم  و در آنجا پرسشي را از كتاب رياضي از دانش‌آموز شاگرد اول آنها پرسيدم اما او نتوانست جواب بدهد.
وي در تشريح اين موضوع يادآور شد: معلم در اين خصوص توضيح داد و ديدم خود معلم نيز نفهميده است و اين‌طور كلاس ششم را آغاز كرديم؛ اين معلم گفت رشته‌ام علوم انساني بوده است و توانايي آن را ندارم، اما گفتند شرط استخدام شما اين است كه در كلاس ششم درس بدهيد، ضمن اينكه در حال حاضر پيوستگي بين پايه ششم تا دوازدهم وجود ندارد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پایگاه اطلاع رسانی کانون تربیت اسلامی