بسم الله الرحمن الرحیم

۱۴ خرداد سالگرد عروج ملکوتی عارف، فقیه و مجاهد قرن معاصر حضرت امام خمینی(ره) یادآور غم و اندوه، اشک و فریاد، وفاداری و دلدادگی امتی است که بدن مطهری را به خاک سپردند ولی اندیشه ها ، منش و رفتار او را با تمام وجود پاس داشتند و از میراث بزرگ او، یعنی انقلاب اسلامی در تمامی جبهه ها با جان و مال دفاع کردند امت خمینی در این سال گشت، غم فراق را تازه می­نمایند و همت اقتداء را استوارتر می­سازند و هر قشری از اقشار جامعه نقش خمینی وار خود در عرصه اجتماعی را بازخوانی می­کند و قرب و بعد خود با انقلاب اسلامی را با میزان امام می سنجد و در این ارزیابی بهجت یا حسرت را می چشد. کانون تربیت اسلامی در بازخوانی سیره و خط امام خمینی(ره)، نکات زیر را به شرایط زمان یادآوری می­کند:

  • منزلت اجتماعی و نقش کنشگری معلمان بر اساس بینش آن سفرکرده نقش انبیاء است. «نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست که همان نقش تربیت است» صحیفه نور ج۸ ص۲۳۷
    لذا کاهش و تنزل این مقام به عامل آموزش و مهارت آموزی صرف، مغایر با این اندیشه می باشد و مدرسه موقعیت ایفای این نقش می باشد و کانون تربیت و محور پیشرفت علم است (هدف عملیاتی ۷ سند تحول بنیادین) و نباید به یک نهاد آموزشی تقلیل یابد. مدیریت و راهبری تربیتی مبتنی بر مدیریت انقلابی و جهادی مدارس می تواند حقیقت این نگرش را در جامعه بیان کند.
  • در دیدگاه امام خمینی(ره) دانش آموز امانتی است که معلم امانتدار آن است. (صحیفه نور ج۱۴ ص۲۷) در این دیدگاه دانش آموز را نباید مشتری دانش و مهارت صرف تعریف کرد و معلم را کارگزار آموزش دانست. بلکه معلم علاوه بر کسب شایستگی های تخصصی و حرفه ای لازم، ضروری است که امانت را بشناسد و به جنبه ربّانی انسان واقف باشد و همه تلاش خود را در شکوفایی جنبه ملکوتی انسان بکارگیرد و با حرفه و تخصص بتواند استعدادهای طبیعی انسان را در جهت آن جنبه ربانی به طور هماهنگ رشد دهد. بر این اساس جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و جلوگیری از تحمیل نیرو به هر نحوی به آموزش و پرورش، گام هایی در جهت تحکیم امانتداری رسالت معلمی است.
  • در اندیشه و سلوک امام(ره) ، تهاجم فرهنگی حربه جهانخواران برای تحت ستم کشاندن مستضعفان است.
    « زیرا با تربیت غربی یا شرقی معلم و استاد است که دبستان­ها و دبیرستان­ها محل­هایی می شوند مجهز برای تربیت غربی یا شرقی جوان­ها…» (صحیفه نور ج۱۵ ص۲۶۷)‌
    بنابراین ضرورت دارد نفوذ هرگونه اندیشه ی بیگانه از قبیل مکاتب علوم اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در قالب کتب درسی و یا دوره های آموزشی معلمان به صورت کوتاه مدت و بلند مدت و حضور اساتید با تفکر «تقی زاده» از حریم پاک مدرسه و دانش آموز دور نگه داشته شود و به بهانه نشاط و ترقی، دانش آموزان عزیز را مبتلا به ویروس خود کم بینی، بی هویتی و بزرگ بینی بیگانه مبتلا نکنیم و علوم انسانی مرتبط با ارزش های الهی را با افتخار به دانش آموزان ارائه نماییم تا با جان پاک خود آن را انتخاب و به آن ایمان بیاورند و مدیران حاکمیتی از هرگونه تسامح و تساهل و سهل انگاری در برخورد با این افکار و در محیط ایمن مدرسه خودداری کنند.
  • در سیره و عمل امام خمینی(ره) پیوند قوی بین معلمین و قشر دانشگاهی و دانش آموزی با فیضیه قم ضرورت دارد. خوشبختانه ستاد همکاری آموزش و پرورش و حوزه علمیه قم برای این امر راه اندازی شده است و در جنبه های نظری و عملی مانند شاخه های متعدد علوم تربیتی از قبیل برنامه درسی، اصول و فنون و روش های ارزشیابی، مدیریت تربیتی و… پیوند قوی این دو نهاد می تواند پاسخ های مناسبی برای الگوی آموزش و پرورش اسلامی کشف و تولید نماید.

در آخر حضرت امام(ره) از فرهنگیان و معلمان استقلال همه جانبه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… را مطالبه می­کند و در این برهه خاص فشار تحریم آمریکا و ضعف کارآمدی دولت، نمی تواند زمینه مذاکره را برای ملتی فراهم سازد که چهل سال این فشارها و بدتر از آن را تحمل کرده اند و تاکنون سربلند از آزمون الهی بیرون آمده اند. کانون تربیت اسلامی در سالگرد ارتحال امام راحل(ره) ضمن دعوت به حضور یکپارچه فرهنگیان گرانقدر در مراسم بزرگداشت آن عزیز سفرکرده، یکبار دیگر بر استکبارستیزی انقلاب اسلامی و پیروی از میراث امام، یعنی ولایت مطلقه فقیه تاکید می نماید و هرگونه دعوت به سازش و مذاکره با آمریکا از جانب هر گروه سیاسی و حاکمیتی را گامی در جهت «خیانت به ناموس ملت ایران و انقلاب اسلامی» می داند.

کانون تربیت اسلامی
۱۱ خرداد ۱۳۹۸  

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پایگاه اطلاع رسانی کانون تربیت اسلامی