شما اینجا هستید
اخبار » طبیعی است درختی که به آن آب نمی‌دهیم، ثمر نمی‌دهد؛معلم چند شغله نمی‌تواند کار فرهنگی در کلاس انجام دهد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدرضا صباغیان نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های فعالیت‌های فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: آموزش و پرورش از زیرساخت‌های تعالی همه جانبه و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته برخوردار است.

وی افزود: اگر سیستم تعلیم و تربیت که زیرساخت همه امور است، وظیفه اصلی خود را که تربیت نیروی انسانی سالم و صحیح است، انجام دهد، رشد و پیشرفت همه جانبه محقق خواهد شد.

صباغیان با بیان اینکه وقتی به وضعیت تعلیم و تربیت امروز نگاهی می‌اندازیم، در می‌یابیم که تک بعدی و سرطانی در حوزه آموزش حرکت کرده‌ایم و مقوله فرهنگ نتوانسته همراه بال آموزش حرکت کند، گفت: بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه داریم، به همین موضوع برمی‌گردد.

وی ادامه داد: وقتی بُعد فرهنگی مورد غفلت قرار می‌گیرد، آثار و تبعاتی دارد که آسیب‌های اجتماعی، طلاق، اعتیاد و… از این جمله است؛ اگر کار فرهنگی درست انجام شده بود بسیاری از این آسیب‌ها کاهش یافته بود یعنی با توجه به ضعف موجود در حیطه فرهنگی امروز دچار این بحران‌ها شده‌ایم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه چالش‌های فرهنگی ریشه در وضعیت معیشت و حقوق معلمان و آموزش و پرورش دارد، عنوان کرد: معیشت معلمان نیز ریشه در قانون مدیریت خدمات کشوری دارد که سراسر تبعیض و بی‌عدالتی است و دستپخت مجلس و دولت است.

صباغیان اضافه کرد: وزارتخانه‌های نفت، علوم و صنعت و معدن از این قانون مستثنی شده‌اند و  طبیعتاً نیروهای انسانی وزارتخانه‌هایی چون آموزش و پرورش به همین وزارتخانه‌های مستثنی‌شده مأمور می‌شوند مثلا تعدادی عضو هیأت علمی دانشگاه می‌شوند و نتیجه آنکه همه کسی دلش برای آموزش و پرورش نمی‌سوزد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «برخی معلمان ۶۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند، مگر آنها می‌توانند کار کنند؟»، گفت: طبیعی است درختی که به آن آب نمی‌دهیم، ثمر نمی‌دهد؛ این بار و ثمر متعلق به وزارت نفت است؛ البته مشکل اصلی مجلس است و مجلس می‌تواند اعتبار و بودجه را به سمت وزارتخانه ببرد و بعد کار بخواهد.

وی تصریح کرد: متأسفانه وزرای آموزش و پرورش هم ضعیفند در حالی که باید پرقدرت و مطالبه‌گر ظاهر شوند؛ امروز می‌گویند خط فقر ۶ میلیون تومان است در حالی که معلم‌ها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند.

صباغیان افزود: من این درد را حس می‌کنم ولی وقتی ۱۳۰ پزشک در مجلس داریم، نگاه مثبت و بهتری روی پزشکان می‌رود؛ البته در همین دوره اتفاقات خوبی هم افتاد. به عنوان مثال مجلس مصوب کرد یک درصد از هزینه همه دستگاه‌ها به آموزش و پرورش داده شود و مدارس از پول آب و برق معاف شوند.

وی با تأکید بر اینکه وزیر آموزش و پرورش باید مقتدر و مطالبه‌گر باشد و به صحن بیاید و وضعیت را تشریح کند و اثرگذار باشد، اظهار کرد: معلمی که چندشغله است مگر می‌تواند کار فرهنگی در کلاس انجام دهد؟ اتفاقا او فرهنگ را نابود می‌کند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید به عنوان نماینده مجلس هر کجا می‌توانیم از حقوق معلمان دفاع کنیم، اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید در این دوره به صحن بیاید، نطق داشته باشد و جلساتی ترتیب دهد و مجلس را همراه کند تا وضعیت بهتر شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پایگاه اطلاع رسانی کانون تربیت اسلامی