حجت‌الاسلام والمسلمين علي ذوعلم رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در برنامه تلويزيوني پرسشگر با موضوع «كتب درسي» با بيان اينكه بنده ۳۵ روز است كه به اين سازمان آمده‌ام، درباره چالش‌هاي اساسي حوزه كتب درسي، اظهار كرد: ابتدا نگاهي كلان به نقشه راه بايد داشته باشيم كه همان سند تحول بنيادين و برنامه درسي ملي است، البته اين اسناد هنوز نياز به زمان دارد.

وي افزود: در فرايند تأليف كتب درسي، كارهاي بسياري انجام مي‌شود؛ هركدام از حوزه‌هاي يادگيري داراي متخصصان ذيربط و حتي خود معلمان است و كتاب درسي محصول يك تلاش جمعي فرايندي است كه تا حدود ۲۵ نفر هم در تأليف آن مشاركت دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمين ذوعلم با بيان هر كدام از صاحب‌نظران كه طرحواره‌اي براي كتب درسي دارند آن را خواهيم پذيرفت و به بحث خواهيم گذاشت، گفت: شبكه ارتباطي فعالي در استان‌ها داريم و همكاران ما هر هفته چندمرتبه در جمع معلمان در مدارس حضور مي يابند و درباره كتب درسي تعامل دارند؛ ابتداي كتب درسي از همه والدين و صاحب‌نظران خواسته‌ايم نظرات خود را براي ما بفرستند و آدرس و نشاني‌ هم درج شده است.

وي ادامه داد: آنطور نيست كه مؤلفان كتب درسي در سال‌هاي گذشته ثابت باشند، بلكه مشمول تغييراتي شده‌اند اما نياز است كه گروه مؤلفان، جوان‌تر شوند.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با اشاره به اينكه ما آماده‌ايم روي تك تك كتب درسي با حضور مؤلف و منتقدين به بحث بنشينيم، اظهار كرد: البته نظرات مختلفي درباره حجم و چگالي كتب درسي وجود دارد و نظرات يكسان نيست؛ يك مشكل موجود، تمركز در تأليف است؛ زماني كه به توانمندي در استان‌ها برسيم و طرح چندتأليفي در برخي دروس و مباحث اجرايي شود، كمك كننده است.

وي اضافه كرد: سياست چندتأليفي را بايد در دروسي اجرا كرد كه مستقيماً در كنكور سؤالي از آن مطرح نشود زيرا منابع كنكور بايد براي همه يكسان باشد، البته در كل با كنكور مخالف هستيم و قانون مترقي كه ۱۱ سال قبل تصويب شده بود كامل به اجرا در نيامد؛ استرس و تمايل بالا به مدرك گرايي از دانشگاه‌هاي خاص به اعضاي جامعه فشار وارد مي‌كند.

حجت‌الاسلام والمسلمين ذوعلم با بيان اينكه نيازمند جمعي ملي هستيم كه اين موضوع را هدايت كنند، اظهار كرد: مدافع عملكرد سنجش در آموزش و پرورش نيستم و آنجا هم ايراداتي وجود دارد، اما بايد يك عزم ملي رخ دهد تا معضل كنكور كه از آن غفلت شده است، حل شود.

وي تصريح كرد: متأسفانه شاهد بوديم كه كنكور و تست زني به دوره دبستان رسيده بود؛ تبليغات كنكوري هم وجود دارد و كنكور به سدي در برابر مباحث تعليم و تربيتي در مدارس تبديل شده است.

معاون وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اينكه چرا درسي مانند دين و زندگي بايد با مباحث كنكوري در هم تنيده شود، ادامه داد: متاسفانه درس‌هاي مهارتي، فني و اخلاقي اينگونه هستند؛ براي كنكور بايد حداقل در بين دانش‌آموزان رفراندوم برگزار شود؛ كنكور گلوي نظام تربيتي را فشار مي‌دهد.

وي افزود: چرا نمايندگان سؤال نكردند كه علت عدم اجراي قانون مصوب سال ۸۶ چه بود؟ چرا نظارت انجام نشد؟ ما مي‌توانيم پذيرش دانشگاه‌ها را با حفظ گروه‌بندي‌هاي استعدادي و جغرافيايي سامان دهيم؛ از نمايندگان و رئيس مجلس مي‌خواهم وارد شود؛ البته معتقدم اگر اين موضوع كلاً به شوراي عالي انقلاب فرهنگي منتقل شود، بهتر است تا بنشينيم و راه حلي پيدا كنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين ذوعلم درباره چرايي انتشار زودتر از موعد كتب كمك درسي نسبت به كتب درسي، گفت: كتب را پس از تأليف روي سايت بارگذاري مي‌كنيم تا صاحب نظران اگر موردي بود به ما منعكس كنند و اين به معناي نفوذ توليدكنندگان كتب كمك درسي نيست؛ هرچند آنها بايد توجه كنند كه اصل موضوع و جهت‌گيري تعليم و تربيت در قالب كتب درسي، خدشه‌دار نشود و سودآوري را ضلع دوم و سوم قرار دهند.

وي با بيان اينكه فضاي الكترونيك به عنوان مكمل و متمم مي‌تواند به پيشبرد آموزش كمك كند، افزود: در حيطه نوآوري‌ها، توانمندي‌هاي خوبي داريم و اتفاقات خوبي رخ داده از جمله الكترونيكي شدن آموزش‌هاي ضمن خدمت و معتقديم بايد با احتياط جلو برويم و نمي‌توان شتاب زده و شعار زده در اين زمينه حركت كرد.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي درباره حذف كنكور گفت: آيا با چند سوال تستي از كتاب درسي مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه يك دانش آموز به همه كتاب درسي مسلط است؟

وي در واكنش به اظهارات حداد عادل مبني بر اينكه معلمان حق‌التدريسي نمي‌توانند استخدام شوند، گفت: گاهي جنبه اقتصادي بر توانمندي تخصصي غلبه مي‌يابد؛ اينكه فردي در مقطعي در قالب معلم حق‌التدريسي آمده و كمك كرده و به كلاس رفته از سر ناچاري و كمبود نيروي آموزش و پرورش بوده است اما آيا مجوزي مي‌شود كه فرد بدون گذراندن دوره‌هاي آموزشي لازم در دانشگاه فرهنگيان به صورت دائمي ادامه فعاليت دهد؟ ما سال‌هاست دچار معضل در حوزه تربيت معلم هستيم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پایگاه اطلاع رسانی کانون تربیت اسلامی