حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم در نشست خبری خود با بیان اینکه به یک تحول در قواره برنامه درسی نیاز داریم گفت: درس قرآن، دینی و… باید کارآمد شوند، این شرط لازم است ولی کافی نیست. قواره‌ای که اکنون وجود دارد جامع و پاسخگوی نیازهای ما نیست.

وی افزود: اگر در مدرسه‌ای دانش آموز به علت الزام و اجبار مدیر نماز بخواند دیگر اسمش تربیت اسلامی نمی‌شود؛ حتی اگر در یک مدرسه این اتفاق بیافتد. اگر بخوبی در یک کلاس درس به دانش آموزان پاسخ مناسب برای سوالات داده نشود یعنی با اسلام واقعی زاویه دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه برخی الگوهای تربیتی کشورهای به ظاهر پیشرفته را واقعا پیشرفته نمی دانیم گفت: کارپذیری و منفعل تربیت کردن دانش آموزان، تربیت مطلوبی نیست.

وی با اشاره به مدارس خوب در سطح کشور که به بازآفرینی برخی الگوهای تربیتی مطلوب اهتمام می‌کنند گفت: این سازمان تحول به معنای واقعی را باید مدنظر داشته باشد و نیروی زبده برای طراحی دوره‌های تحصیلی در دستور کار ماست تا مدرسه محوری ثبات و کارآمدی داشته باشد و طوری نباشد که چراغ مدرسه محوری با تغییر مدیران کم فروغ یا پرفروغ شود. اصل مهم، تعلیم و تربیت است.

ذوعلم با بیان اینکه گلایه ما از مجموعه دستگاه‌های نظام این بوده و هست که چرا در عمل به آموزش و پرورش، این بخش مهم جامعه به اندازه‌ای که باید، توجه نمی‌شود اظهار کرد: اکنون اجحاف و کم توجهی به دستگاه تعلیم و تربیت وجود دارد. رهبری هرساله روی نقاط ضعف و قوت این دستگاه بدرستی دست می‌گذارند و بر آن تاکید می کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه امروز خانواده‌ها نسبت به سال‌های گذشته برای تربیت آموزشی فرزندانشان دغدغه‌مندتر هستند و روی آن سرمایه‌گذاری گسترده‌تری دارند گفت: البته عملکرد کنونی دستگاه تعلیم و تربیت و زحمات معلمان قابل دفاع است اما در مجموع باید تعلیم و تربیت ارتقاء یابد.

وی با اشاره به ضرورت تعلیم و تربیت تابستانی گفت: آموزش و پرورش نمی‌تواند در تابستان امر تعلیم و تربیت دانش آموزان را رها کند و باید برنامه‌ای برای دانش آموزان داشته باشد. برنامه‌های تابستانی اگرچه در قالب نشاط آورند اما باید ارتقاء بخش در عرصه تربیتی باشد.

ذوعلم درباره تعیین تکلیف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه “حذف و انحلال پژوهشگاه، هرگز، بلکه ادغام و ارتقا، بله” گفت: حذف و انحلال مدنظر نیست. اهدافی از جمله تقویت و حمایت از بدنه پژوهشی وزارتخانه را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: یک تغییر عنوانی ایجاد و “پژوهشگاه مطالعات” به “معاونت پژوهشی” سازمان تبدیل می شود و رسالت پژوهشی را برعهده خواهد داشت. معاونت پژوهشی فقط هم برای سازمان کار نمی‌کند و محدود به ارائه خدمات در سازمان نمیشود. بحث تعیین تکلیف پژوهشگاه، مصوبه ابلاغی هشت سال قبل سازمان اداری استخدامی را دارد و باید آن را اجرا کنیم، البته به گونه ای که آسیبی به رسالت و توانمندی این مجموعه وارد نمیشود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه معاونت پژوهشی باید استانداردهای پژوهشی را به ما بدهد که اینکار قبلا در دفتر تالیف انجام می‌شد و چندان کاربست پیدا نمیکرد گفت: اگر پژوهش را از برنامه ریزی جدا کنیم برنامه ریزی ها لزوما با پیوست پژوهشی همراه نخواهند بود.

وی درباره تعدیل برخی افراد با نگرش سیاسی در پژوهشگاه که در تصمیمات پیرامون این تغییر و تحولات موثر بوده اند اظهار کرد: اینکه افرادی منافع خود را بر کشور ترجیح بدهند و مصالح کشور را قربانی مطامع خود کنند غلط است. در میان اعضای فعلی پژوهشگاه در فکر اینکه حتی یک نفر بیرون برود، نیستم. همه آنها به درد سازمان می‌خورند. اما تعدادشان کافی نیست و باید کادر ما تکمیل شود. افراد جدید باید دانا، خوش‌فکر، جوان، مومن و انقلابی باشند که پنج کلیدواژه مورد تاکید رهبری است. خط فکری ما همین است.

ذوعلم درباره برخی اظهارات اخیرش مبتی بر اینکه اکثر جامعه فرهنگیان از کناره گیری آقای بطحایی خوشحال نشدند و راضی نبودند گفت: این کناره گیری برای کشور هزینه ایجاد کرد و باعث شد حرکت به سمت برخی شعارهای خوب متوقف شود. معتقدم یک وزیر باید ۱۰ سال در آموزش و پرورش بماند تا بتواند برنامه هایش را اجرا کند. در حالی که در چند دوره قبل وزرای آموزش و پرورش به طور میانگین عمر دوساله داشته اند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه بسیاری مدیران و کارشناسان استان ها در تماس با بنده از “کناره گیری” آقای بطحایی ابراز رضایت نداشتند که این امر متفاوت از “میزان رضایت از عملکرد” وی بود که طبیعتا نقدهایی هم به آن وارد است عنوان کرد: میدانیم که خیلی معلم ها از عملکرد وزیر راضی نبودند اما از خود موضوع کناره گیری خوشحال نشدند.

وی درباره برنامه مدرسه زندگی گفت: مدارس امروز ما دارای خلاها و آسیب‌هایی است. در برخی مدارس بعد اخلاقی، برخی اعتقادی برخی بعد علمی یا برخی در بعد کارورزی ضعیف است. در اکثر مدارس بعد عقلانیت، آزاد اندیشی و نقد ضعیف است. مدارس ما نقایصی دارند و باید مدلی بسازیم که بتدریج به سمت آن سوق پیدا کنیم. برنامه مدرسه زندگی را در مقاله ای تبیین کردم که یک ایده و یکی از جهت گیری های ما در معاونت پژوهشی همین است‌ که سازوکارهایی برای حرکت مدارس به این سمت داشته باشیم.

وی درباره گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: عباراتی از گام دوم پشت جلد برخی کتاب های درسی برای یاداوری آمده است تا دانش آموزان به آن فکر کنند و بیاندیشند. از معلمان هم می‌خواهیم که آن ها را در کلاس به بحث وگفت وگو بگذارند که میتواند در تعمیق بیانیه موثر باشد.
وی نظرش درباره ضرورت تشکیل سازمان نظام معلمی را نیز اعلام کرد و گفت: با کلیت این تشکیلات موافق‌ام اما در تفسیر، ابعاد و اختیارات باید بسیار بحث بشود. اگر یک تشکیلات مردمی در بدنه آموزش و پرورش داشته باشیم که به پیشبرد اهداف سند تحول کمک کند باید به سمت آن برویم اما ابعاد مختلفی دارد که باید روی آن فکر و بحث بشود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر کم کاری آموزش و پرورش در تربیت افراد به لحاظ تاریخی و تمدنی و وقوع مسائلی چون تولد فرزندان سلبریتی‌ها در خارج از کشور گفت: دیواری کوتاه‌تر از آموزش و پرورش معمولا پیدا نمی‌شود اما در مجموع باید امکان خروج از تک ساحتی بودن تربیت را فراهم کنیم. نمی‌توان گفت در همه مسائلی که رخ می دهد آموزش و پرورش به تنهایی مسئول است. نقش خانواده، جامعه، رسانه و… را نمی‌توان نادیده گرفت و درباره وزنی که آموزش و پرورش دارد باید منصفانه‌تر عمل کنیم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پایگاه اطلاع رسانی کانون تربیت اسلامی