شما اینجا هستید
اخبار آموزش و پرورش » رتبه بندی مدارس؛ نقطه اختلاف برخی مسئولین و سند تحول

طی روزهای گذشته باردیگر پای رتبه بندی به مدارس با اظهارات شکوهی، مدیرکل دفتر آموزش دبستانی به رسانه ها باز شد. به گفته وی اجرای رتبه بندی در مدارس دولتی ممکن نیست چرا که دولت وظیفه دارد شرایط برابر در همه مدارس دولتی فراهم کند.

به باور شکوهی میتوان به جای رتبه بندی مدارس، عملکرد مدیران را مورد سنجش قرارداد و با آن فضای رقابتی بین ایشان را ایجاد کرد. وی شاهد مثال خود را طرح تدبیر عنوان می کند. در این طرح مدیر برنامه ای متناسب با واقعیت های مدرسه ارائه می کند که عملکرد ایشان بر اساس آن ارزیابی می شود. جالب تر آنکه شکوهی معتقد است نتایج این سنجش نباید در اختیاراولیا قرار گیرد زیرا این مسئله باعث می شود خانواده ها به انتخاب مدارس با کیفیت سوق پیدا کنند و آموزش و پرورش توان پاسخگویی به حجم زیاد این نوع درخواست را ندارد.

به رغم اظهارات فوق، برخی از مسئولین آموزش و پرورش از رتبه بندی و شفافیت نتایج آن برای خانواده ها استقبال کردند. بطحایی وزیر پیشین نیز در مهرماه سال قبل، وعده داده بود نتایج به خانواده اعلام می شود و تجارب بین المللی نشان می دهد که این این شفاف سازی برای خانواده ها رخ می دهد.

اختلاف نظر فوق درحالی ررخ می دهد که راهکار ۳/۱۹ سند تحول نیز بر ضرورت رتبه بندی مدارس برای شفاف سازی عملکرد عملکرد ایشان تاکید می کند. با توجه به جایگاه سند تحول در امر تصمیم گیری و سیاست گذاری انتظار می رود مسئولین امر پیرامون اصل رتبه بندی به اجماع نظر رسیده و شرایط را برای تحقق آن فراهم کنند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پایگاه اطلاع رسانی کانون تربیت اسلامی