* به عنوان اولين سئوال، نظرتان را در مورد “هدايت تحصيلي” كه مدتي قبل موجب نگراني خانواده‌ها شد، چيست؟

انتخاب رشته تحصيلي امري انتخابي است. يك تصميم است. تصميم هم بخشي از رفتار فرهنگي، فكري، اعتقادي و باورفرد است. اگر مي خواهيم كاري فرهنگي انجام بدهيم، بايد به صورت تدريجي و ريشه اي و برنامه دار انجام شود. نمي توانيم در مرحله اي كه حق انتخاب و اختيار است، گذر زمان و مراحل مختلف را در نظر نگيريم و از بيرون وارد صحنه شويم كه به اجبار، انتخابي را پيش روي دانش آموز قرار دهيم. طبيعي است كه با جنبه فطري و روحي افراد تناسبي ندارد و نسبت به آن واكنش نشان خواهند داد. بنابراين اگر مي خواهيم در اين امر موفق باشيم، بايد به اين نكته توجه كنيم كه هدايت امري درازمدت است. يعني به اين شكل نيست كه دانش‌آموز را رها كرده و در سال نهم يك مرتبه وارد صحنه شويم و امر هدايت را انجام دهيم. هدايت تحصيلي بايد به تدريج و از بدو ورود به مدرسه آغاز شود تا در درون و روح دانش آموز نهادينه شده و در زمان مناسب، با اختيار بروز و ظهور پيدا كند.

 

*   به نظر شما از ميان انواع نفوذ فرهنگي، سياسي و اقتصادي، كدام عرصه ها در آموزش و پرورش بيشتر موضوعيت دارد؟

نفوذ عمدتا شكل فرهنگي دارد. اصلا رويكرد نفوذ، رويكرد فرهنگي است ‌و بعد از آن است كه وارد عرصه هاي سياسي، اقتصادي و … مي شود. نفوذ مي‌تواند در يك نهاد حكومتي باشد يا اين‌كه در سازمان‌هاي فرهنگي و آموزشي مثل آموزش و پرورش باشد. استعمار براي اين كه بتواند موفق شود، اول بي‌تفاوتي و غفلت را به جامعه تزريق مي‌كند، سپس افكار را به جهاتي كه هدف نهايي خودش است، مي كشاند. بنابراين بايد همه جانبه و از هر لحاظ مراقب رفتار فرهنگي دشمن بود و در مواجهه با آن، با تحقيق و قاطعيت برخورد كرد.

 

*كانون تربيت اسلامي در موقعيت كنوني و با برنامه هايي كه دشمن دارد، چه مسئوليتي دارد كه، در حد توان و وسعش، راه اين نفوذ را ببندد؟

به نظر من بزرگترين رسالتي كه كانون تربيت اسلامي دارد، اين است كه تشكل هايي از صاحب نظران را براي ارزيابي فعاليت‌هاي فرهنگي و بررسي آن چيزي كه به عنوان رويكرد فرهنگي وارد نظام مي شود، سامان بدهد و اين مجموعه ها را زنده و مرتبط با يكديگر نگاه دارد تا به عنوان يك گروه نظارتي و كنترل كننده و بازوي انقلاب اسلامي از ورود هر گونه افكار وارداتي و منحرف غربي كه جنبه استثمارگري دارد، جلوگيري شود. مخصوصا در عرصه آموزش و پرورش نگذاريم كه آموزش و پرورش بستري براي نشر تعليمات و افكار غربي شود.

 

* در زمينه رفع مشكلات اقتصادي و معيشتي فرهنگيان و آموزش و پرورش چه پيشنهادي داريد؟

متاسفانه در نظام اداري كشور شاهد تبعيض هاي فاحشي هستيم. به بعضي از سازمان‌ها توجهات زيادي مي شود. به كاركنانشان تسهيلات، امكانات و وام‌هاي خوبي داده مي شود. اما متاسفانه وقتي صحبت از آموزش و پرورش مي‌شود، نحوه برخوردها تغيير مي كند و با توجيهاتي مانند (جمعيت فرهنگيان زياد است) و يا (اگر بخواهيم تسهيلاتي را در نظر بگيريم بايد بخش قابل توجهي را از بودجه كشوري را به اين موضوع اختصاص بدهيم) از آن مي گذرند. صحبت ما اين است كه تبعيض را از بين ببريم. آموزش و پرورش و فرهنگيان در جامعه شأن و منزلت خاصي دارند. اگر اين موضوع را در نظر بگيريم، ضرورت توجه به مسائل اقتصادي فرهنگيان روشن خواهد شد.

 

* نشريه زمزمه و كانون تربيت اسلامي چه نقشي در سامان بخشي وضعيت معيشت فرهنگيان مي تواند داشته باشد؟

واقعيت اين است كه همواره بايد فرياد عدالت خواهي در جامعه ما وجود داشته باشد تا نظام زنده و فعال بماند. اين سخني بود كه امام و در حال حاضر مقام معظم رهبري بر آن تاكيد دارند. نشريه زمزمه مي تواند بستري براي انعكاس اين فرياد باشد. به هرحال فرياد حق طلبانه اي كه از روي مهر و دلسوزي براي اسلام و انقلاب باشد، قطعاً تأثيرگذار خواهد بود.

 

‌در مورد فعاليت‌هاي كانون تربيت اسلامي در استان بوشهر و اقداماتي كه انجام مي شود، توضيح بدهيد.

براي گسترش تشكيلات كانون در استان، در دو محور فعاليت‌هايي را آغاز كرده ايم. در يك گروه از سرمايه هاي آموزش و پرورش يعني بازنشستگان و يا از اشخاص مجرب اعم از مديران، روسا و و كساني كه داراي ديدگاه‌هاي دقيق و هوشيارانه اي هستند، استفاده مي كنيم. ما سعي داريم كه گروهي از اين عزيزان را گردآوري كنيم و ارتباط داشته باشيم. گروه ديگر جوانان هستند. جوان هايي كه مي خواهند معلم شوند و در دانشگاه فرهنگيان هستند. تلاش ما بر اين است كه راه ارتباطي ميان اين دو گروه برقرار كنيم تا هم تبادل نظر و پيوستگي بين دو گروه ايجاد شود و هم تجارب ارزشمند به نسل جوان فرهنگي ما منتقل شود. و از اين طريق كادري آگاه و مطلع از تجارب بزرگان براي آموزش و پرورش تشكيل دهيم.

 

چگونه با فرهنگيان استان ارتباط مستمر داريد؟

ما با عزيزاني كه معتقد و علاقمند و داراي باور و شور و هيجان كاري در راستاي نظام تعليم و  تربيت اسلامي هستند و آمادگي مشاركت در چنين تشكل هايي را داشته باشند، همراهي و همكاري مي كنيم و اهداف كانون را براي آن‌ها تعريف مي‌كنيم. در نقاط مختلف استان گردهم آيي برگزار مي كنيم. موضوعات مختلف تعليم و تربيت را به بحث و گفتگوهاي ماهانه و سالانه مي گذاريم. همچنين سعي مي كنيم كه با ارتباط با مساجد و ساير نيروهاي فرهنگي و كانون هاي ولايتمداري كه وجود دارند، انتقال مطالب و تجربيات داشته باشيم. در عين حال جذب نيرو مي كنيم و فعاليت‌هاي كانون را گسترش مي دهيم. اين بخشي از فعاليت‌هايي است كه داريم.

 

ديدگاه‌ها و مسائل مرتبط با كانون تربيت اسلامي و فرهنگيان را به چه شكل با نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي در ميان مي‌گذاريد؟

نشست‌هايي در فواصل زماني مشخص، در رابطه با موضوعات مختلف، مخصوصا موضوعات مبتلا به روز با اعضاء كانون و فرهنگيان استان داريم. در اين نشست‌ها به گفتگو و تبادل اطلاعات مي‌پردازيم. و بعد به تناسب اهميت موضوع جمع نظرات را به امام جمعه يا مسئولين و يا به نمايندگان مجلس منتقل مي كنيم. در اين مورد نشستي هم با مدير كل آموزش و پرورش استان داشتيم. نقاط قوت را تشويق مي كنيم، جاهايي كه احساس خطر مي كنيم را يادآوري مي كنيم . جاهايي هم كه مشكلاتي به وجود آمده، ضمن نقد، راهكار اصلاحي پيشنهاد مي دهيم.

 

در پايان اگر نكته خاصي مد نظرتان هست، بفرماييد.

من اين نكته را در پايان يادآوري كنم كه دشمن امروز تمام سعي و تلاش خود را بر مسئله نفوذ گماشته است. و همان طور كه عرض كردم نفوذ، نفوذ فرهنگي است. كه بعدا سرايت مي كند به مسائل سياسي، اجتماعي و اقتصادي و در دو عرصه هم شكل مي‌گيرد . عرصه عام آن اين است كه مطالب مدنظر خودشان را از طريق ابر رسانه هايي كه در سراسر جهان در اختيار دارند و با شايعات، دروغ پردازي ها، تشويش اذهان عمومي، ايجاد نااميدي و ترديد و ايجاد بدبيني نسبت به اصل اسلام ترويج مي دهند. در عرصه خاص و حوزه اي، از طريق مهره‌ها اقدام به نفوذ مي كنند. يعني تلاش مي كنند كه مهره‌هاي مدنظر خودشان را در منصب هاي مديريتي بگمارند، به خصوص در منصب هاي فرهنگي. تا بتوانند با مديريت تحت پوشش خودشان، اقدامات عملياتي مدنظر را به سرانجام برسانند. مثلا در حوزه نشر كتاب‌هاي درسي نفوذ مي‌كنند و ارزش هاي متعالي اسلام را به تدريج از كتب درسي حذف كنند. نهايتاً ما بايد هوشيار باشيم. يعني كانون بايد فعال باشد.

پایگاه اطلاع رسانی کانون تربیت اسلامی