سید محمد بطحایی پس از استادش فانی وزیر آموزش وپرورش شد ودر مدت وزارت در صحنه های مختلف به اعتراف خیلی ها در عرصه رسانه حضور فعالی داشته است اما در تصمیم گیری های مهمی مانند حذف مدارس تیز هوشان متوسطه اول مورد حمایت رییس دولت واز سوی زیر مجموعه وزاتخانه از جمله رییس مرکز تیز هوشان قرار نگرفت در حالیکه مراجع نخبگانی مانند دانشگاه هاواساتید از این تصمیم حمایت کردند ولی اقتدار وزیر در عدم ابلاغیه مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش زمین گیر شد .

تصمیم مهم دیگری که جناب بطحایی در دوره وزارتش گرفت حذف اختاپوس کتاب های کمک آموزشی در مدارس به ویژه مدارس ابتدایی بود ولی حتی بعضی از مدیران مدارس از این تصمیم وزیر حمایت نکردند وقرار دادمدرسه را با موسسات کتاب های کمک آموزشی ادامه دادند وقدرت و شبکه مافیایی کتاب های کمک آموزشی که بخش عمده ای از آموزش وپرورش پنهان ایران است باردیگر اقتداروزیر را زمین گیر کرد در حالی که حمایت دولت .قوه قضاییه می توانست این تصمیم بحق وزیر را به نفع جامعه ونظام تعلیم وتربیت محقق کند
. از برنامه های وزرا ءاجرای رتبه بندی معلمان بود که در سند تحول بنیادین قانونی شد ودولت در دوره وزیر گذشته مبلغی را با فشار جامعه ذی نفع وبه طور مسکن به این امر اختصاص دادولی از استمرار این اقدام بازماند وعده بطحایی در اجرای رتبه بندی معلمان در کمیسیون دولت متوقف شد وبه علت عدم حمایت اجازه طرح در دولت را پیدا نکرد وباز هم اقتدار وزیر زمین گیر شد . سهم زمانی آموزش وپرورش در هیات دولت روحانی برای طرح مسائل تعلیم وتربیت نزدیک به صفر بوده است وریاست محترم جمهور به عنوان رییس شوراعالی آموزش وپرورش حتی یکبار به طور نمادین در حمایت از وزیر آموزش وپرورش در جلسات شورای عالی آموزش وپرورش که هر دو هفته یکبار تشکیل می گرددشرکت نکرد .واین در جامعه به عدم رضایت رییس جمهور از وزیر تلقی شد .از سوی دیگر سید محمد بطحایی در انتخاب نیروهای ستادی توفیقی ویا اجازه چندانی نداشت مدتی مرکز سنجش ومعاونت اموزش متوسطه با یک نفر اداره می شد فردی قایم مقامی امور وزارتخانه را تمشیت می کرد که هیچگونه سابقه ای در آموزش وپرورش نداشت وموضعگیری رسانه ای او گاهی کاملا مغایر با وزیر بود است .وگاهی وقت ها این اوج انفغال وزیر ویا تمامیت خواهی عده ای در آموزش وپرورش رابذهن تبادر می کرد .وشاید آقای بطحایی در درونی ترین لایه وزاتخانه از امنیت تصمیم سازی وخبری محروم بود وهمه اینها زمینه فرار از فضای وحشتناکی که برایش ایجاد شده بود را فراهم کرد .تاکنون توصیف موقعیت استعفای وزیر را بیان کردیم.

وعد ه ها وگمانه های دیگر انتخاباتی بودن استعفا از دوطرف قضیه است سید برای نامزد شدن در انتخابات مجلس استعفا کرد واز سوی دیگر، دیگران او را شایسته برای زمینه سازی پیروزی جنا ح حاکم در انتخابات مجلس آینده نمی دانستند واو را وادار به استعفا کردند تا جایگزین اوفردی باشد که از این فرصت حداکثراستفاده را برای ادامه حاکمیت دولتمردان فعلی فراهم نماید فردی که تحلیل اجتماعی داشته باشد گروهای اجتماعی را بشناسد قدرت تعامل با انان را داشته باشد استانداری را درک کرده باشد از سبد آرا ی مردم در شهر وروستا مطلع باشد جریان سازی های انتخاباتی را مهارت داشته باشد .
.سخنان فانتزی سرپرست از قبیل معلم میزان الحرار ه جامعه است مسیر جامعه از مدرسه می گذرد نشان از ان دارد که جناب سرپرست مدتها بود از آموزش وپرورش فاصله گرفته است ونمی داند که فرهنگیان و دانش اموزان این نوع حرفها را یک دهه است پشت سر گذاشتند .واز آن نتیجه ای جز عوام فریبی وسخن پراکنی عده ای در نکوداشت صوری هفته معلم , سبد کالا برای فرهنگیان، اختلاس اموال فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان، اولویت قایل شدن تشکل های قدرت طلب ودگراندیش بر معلمان وانقلابیون، منت گذاری سخنگوی سابق دولت در پرداخت معوقات فرهنگیان چیزی نصیب شان نشد آقای سرپرست در حالی ادعای استقلال آموزش وپرورش را دارد که اصل حضور ایشان با استقلال اموزش وپرورش در تعارض است رزومه ایشان نشان می دهندکه تجربه تدریس در کلاس وحضور در مدرسه را ندارد یا فرماندار یا مدیر کل امور اجتماعی وانتخابات ومشاورعالی استانداری بوده است ویا اینکه نماینده شورای اسلامی شهر ورییس شورای مشارکت مردمی بهزیستی استان بوده است علاوه برآن عضو هیات علمی نیمه وقت دانشگاه آزاد اسلامی بوده است تنها سابقه ایشان در آموزش وپرورش مدیر کل آموزش وپرورش خراسان در سال۹۲ تا ۹۵بوده است شگفت اینکه فردی که از بدنه آموزش وپرورش نیست ونقش مهمان را دارد بدنبال احیای استقلال آموزش وپرورش است ودر این مدت کم از وزیر ی جناب فانی در مراسمات چنان تجلیل می کرد که گویا اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان در سنوات ۹۲ تا ۹۵ فراموش شان شده است .وبا این تجلیل بیگانگی خود را با قشر فرهنگیان نشان داده است ونمک بر زخم حیثیت ومعیشت فرهنگیان ریخته است واولین نشستش با تشکل های سیاسی در آموزش وپرورش همراه با اقای ربیعی سخنگوی دولت شائبه گمانه ماموریت انتخاباتی ایشان را به ذهن تقویت می کند آقای دکتر ربیعی به جای اینکه در جلسه معارفه سرپرست در شورای معاونین حضور پیدا کند وحمایت دولت را از سر پرست به جامعه نشان بدهد در نشست سیاسی شرکت می کند و.گمانه سیاسی بودن انتخاب سرپرست وسپس معرفی به مجلس را تقویت می کند آموزش وپرورش کشور ما تحمل بازی های سیاسی را ندارد فرصت تربیتی وآموزشی دانش اموزان برای شکوفایی فطرت پاک والهی شان وارتباط با خالق هستی ورشد هماهنگ متوازن استعدادهای طبیعی خدادادی آنها برای زندگی در عرصه ارتباط با خود وخلقت وخلق است وکالایی سیاسی به کام شیفتگان قدرت نیست .

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پایگاه اطلاع رسانی کانون تربیت اسلامی