شما اینجا هستید
اخبار آموزش و پرورش » یک سوم دبستانی ها مهارت های اولیه خواندن و حساب کردن را یاد نمیگیرند

یکی از چالش‌های آموزش و پرورش، نیروی انسانی است؛ در بحثِ معلمین با مشکلات چندگانه‌ای مثل رفع نشدن مشکل معیشت و مطالبات فرهنگیان روبه‌رو هستیم بنابراین با کمترین انگیزه به استقبال سال تحصیلی جدید می‌روند و این نارضایتی پنهان و بی‌انگیزگی موجب آن می‌شود که به کیفیت کار آموزش در کلاس‌های درس لطمه جدی وارد شود.

وی افزود: مشکل بعدی که باز هم به نیروی انسانی باز می‌گردد، بحث برون‌سپاری، خصوصی‌سازی و بی‌توجهی به دوره ابتدایی در آموزش و پرورش است؛ وقتی دوره ابتدایی را در مدارس عادی دولتی با معلمان خرید خدمات آموزشی، با معلمانی که به وسیله مجلس از طریق به کارگیری بعضی نیروهای پیش‌دبستانی یا آموزشیار نهضت که جذب آموزش و پرورش شدند، شروع می‌کنند نمی‌توانند به نیازهای امروز این حوزه در بحث یاددهی ـ یادگیری جواب مثبت دهند.

سحرخیز ادامه داد: نتیجه آن براساس مطالعاتی که خود آموزش و پرورش انجام داده، این می‌شود که بیش از یک سوم دانش‌آموزان ابتدایی، مهارت‌های اولیه را در حوزه خواندن، حساب‌کردن و مهارت‌هایی که باید در دوره ابتدایی فرا گرفته شود را کسب نمی‌کنند ضمن اینکه مهارت‌های اجتماعی و عاطفی ـ رفتاری هم در کل آموزش و پرورش در تمام دوره‌های تحصیلی متأسفانه حلقه مفقوده بوده و به آن نرسیدیم.

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: وقتی به مدرسه دولتی سرانه پرداخت نمی‌کنیم و نیروی انسانی با کیفیت به آن تعلق نمی‌گیرد، مدیر و معاون مدرسه را اجباراً به تدریس در مدرسه وادار می‌کنیم، تراکم دانش‌آموز را در کلاس به دلیل نبود معلم افزایش می‌دهیم، نتیجه اینها می‌شود که یک دوره ۶ ساله دانش‌آموز را با یک پایه ضعیف به سمت متوسطه اول هدایت می‌کنیم و طبیعتاً آثار این مسائل را در متوسطه دوم و در کنکور می‌بینیم؛ نهایتاً نابرابری‌های آموزشی روز به روز تشدید می‌شود که تمام این مسائل به بحث نیروی انسانی باز می‌گردد.

وی در خصوص بودجه آموزش و پرورش، بیان کرد: نمی‌گویم بودجه آموزش و پرورش اصلاً افزایش نداشته ولی به لحاظ اینکه یک تورم در کشورمان تجربه کردیم، اگر کسی بگوید به عنوان مثال بودجه ۳۳ هزار میلیاردی زمان آقای فانی به ۵۰ هزار میلیارد رسیده، پس افزایش پیدا کرده است باید در جواب گفت که دلار هم از ۴ هزار تومان به ۱۲-۱۱ هزار تومان رسیده و این مقایسه درست نیست که بعد توقع داشته باشیم کیفیت هم در آموزش و پرورش افزایش پیدا کند.

سحرخیز ادامه داد: ۳۳ درصد آموزش و پرورش کشور ما به دوش مردم است، مردم در مدارس عادی دولتی، در ۲ سال قبل قریب به ۱۰ هزار میلیارد تومان به مدیران مدارس کمک‌های نقدی پرداخت کردند که قطعاً در سال قبل بیشتر از این مبلغ بوده است به علاوه شهریه‌ها که در ۱۴ درصد مدارس ما غیردولتی هستند، توسط مردم تأمین می‌شود.

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: پس می‌توان با قاطعیت گفت ۳۳ درصد بار آموزش و پرورش مستقیماً بر دوش مردم است و این غیر از هزینه‌هایی است که مردم در کلاس‌های کنکور و آموزش‌های خصوصی هزینه کردند در حالی که این مبلغ در بعضی از کشورها ۱۸ تا ۱۶ درصد است.

سحرخیز با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان را نیمه‌کاره رها کردند و گفتند که دانشجوهای فارغ التحصیل زیادی خارج از دانشگاه فرهنگیان داریم و می‌توانیم از طریق ماده ۲۸ آنها را جذب کنیم، بیان کرد: این اتفاق هم نیفتاد و ظرفیت دانشگاهی که هر ساله می‌تواند ۲۰ هزار نفر را پذیرش کند در ۴-۳ سال اخیر به ۴-۳ هزار نفر رسید حالا اخیراً شنیده‌ام که در حال افزایش ظرفیت آن هستند.

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «وزیر جدید آموزش و پرورش چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟»، گفت: آموزش و پرورش متأسفانه سیاست‌زده هست و اینکه در آستانه انتخابات مجلس در سیاست‌زدگی افراط شود زیبنده آموزش و پرورش نبود.

وی افزود: در کل ۹۰۰ هزار معلم، مدیر و عوامل اجرایی مدارس را در آموزش و پرورش داریم، در ستاد آموزش و پرورش هم بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر پرسنل داریم؛ آیا در بین ۹۰۰ هزار نیروی فرهنگی که خیلی‌ از آنها صاحب PHD هستند و از بهترین دانشگاه‌های کشور به عنوان دانشجوی ممتاز فارغ‌التحصیل شدند هیچ گزینه‌‌ای نبود که به مجلس معرفی شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پایگاه اطلاع رسانی کانون تربیت اسلامی