شما اینجا هستید
اسلایدر » فکر تحول در آموزش و پرورش غایب است -بخش دوم

(بخش دوم سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر ذوعلم )

در رابطه با بحث های مرتبط با آموزش و پرورش، عدالت آموزشی اهمیت زیادی دارد و در بلند مدت تأثیری فراوانی بر کم کردن فاصله‌ی طبقات اجتماعی و نزدیک کردن مردم به هم و شکوفا کردن استعدادها در هم جای کشور دارد. اجازه بدهید از شما در شروع بحث قدری راجع به نصیب آموزشی بشنویم که مردم در این رابطه چقدر حق دارند؟
 خوشبختانه قانون اساسی ما و مبانی فکری اسلام که مبانی انقلاب اسلامی و مبانی نظام اسلامی است، روی بحث عدالت تأکید محوری دارد. اساساً‌ فلسفه‌ی تشکیل نظام اسلامی استقرار عدالت، به‌خصوص در عرصه‌ی فرهنگی، تربیتی و آموزشی است، و اینکه نابرخورداری‌های مادی و اقتصادی مانع برخورداری از کیفیت آموزشی نشود. این بسیار مسئله‌ی مهمی است. بچه‌ها در خانواده‌های مختلفی به‌دنیا می‌آیند. بعضی‌ها در شهر و بعضی‌ها در روستا هستند. بعضی‌ها وضع اقتصادی‌شان خوب است، و بعضی‌ها خوب نیست. امّا بچه‌ها نباید تحت تأثیر این عوامل عارضی، از آموزش مطلوب محروم شوند. بنابراین عدالت آموزشی یک اصل بسیار مهمی است و در اسناد تحولی روی این تأکید شده است. ولی به‌خاطر اینکه آموزش‌وپرورش ما تا حد زیادی از نظر ساختارها و زیرساخت‌های اداری و از این قبیل یک پیشینه‌ای از قبل از انقلاب دارد و در آن زمان تبعیض آشکار آموزشی وجود داشته، علی‌رغم تلاش‌های خیلی خوبی که بعد از انقلاب شده، امّا هنوز در بعضی از زمینه‌ها نسبت به عدالت آموزشی واقعاً دچار چالش هستیم. تأکیدی هم که رهبر فرزانه‌ی انقلاب درباره‌ی مدارس دولتی داشتند، بسیار امر مهمی است که باید برای آن برنامه‌ریزی جدی و عملیاتی صورت بگیرد

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پایگاه اطلاع رسانی کانون تربیت اسلامی